سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهکارهای اقتصاد مقاومتی از منظر رهبر معظم انقلاب:

1ـ برنامه‌ریزی برای سپردن کارها به مردم
اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد مردم‌محور است. رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولتی بودن را از اشکالات بزرگ و اساسی اقتصاد ایران دانسته و بر این نکته تأکید دارند که هدف راهبردی از ابلاغ سیاست‌های اصلی 44 قانون اساسی، سوق دادن اقتصاد کشور از «دولتی بودن» به «مردمی بودن» است. معظم‌له در این دیدار در همین راستا می‌فرمایند: «تکیه عمده اقتصاد مقاومتی باز روی مردم است؛ روی تولید داخلی است
2ـ قطع وابستگی بودجه کشور به نفت
«
نفتی بودن» از اشکالات بزرگ اقتصاد کشور است و تا زمانی‌که دولت‌ها در ایران از طریق خام‌فروشی نفت به‌دنبال به‌دست آوردن پول آسان برای اداره کشور باشند، مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب، ضمن تأکید بر ضرورت قطع وابستگی بودجه کشور به نفت، آن را کاری سخت و دشوار، اما ممکن و شدنی می‌دانند. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «یک مسئله اساسی در مورد اقتصاد کشور، این است که باید اتکای بودجه کشور به نفت قطع بشود؛ باید به اینجا برسیم
3ـ تکیه بودجه به تولید داخلی و درآمدها مالیاتی
از نظر تمامی کارشناسان و اهل خبره در امور اقتصادی، راه نجات اقتصاد ایران، در قطع بودجه عمومی از نفت و متکی شدن آن بر تولید داخلی و درآمدهای مالیاتی است. این نکته ظریف و دقیق، همواره مورد تأکید حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بوده و در این دیدار نیز، برای حل مشکلات کشور در حوزه اقتصادی به‌صورت اساسی، مورد اشاره قرار گرفته است. معظم‌له در این‌باره می‌فرمایند: «یکی از کارها‌ـ که مهم‌ترین کار همین است‌ـ [این است که] باید تکیه بودجه به تولید داخلی باشد، یعنی به درآمدی که مردم تولید می‌کنند و مالیات می‌دهند
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی معتقدند که برای تأمین بودجه کشور از طریق مالیات، باید نگرش به مالیات و سازوکارهای دریافت مالیات را تغییر داد. در رویکرد جدید به مالیات، باید نکات زیر مورد توجه باشد:
الف‌ـ مالیات را فریضه و واجب دانستن
ب‌ـ بستن راه‌های فرار مالیاتی بر روی کلان‌سرمایه‌دارها و صاحبان درآمدهای بی‌حساب و کتاب
ج‌ـ جرم دانستن فرارهای مالیاتی.
4ـ ارتقای بهره‌وری
بهره‌وری در کشور ما بسیار پایین است و باید آن را ارتقا بخشید. مقام معظم رهبری بارها این نکته کلیدی را مورد توجه قرار داده و در این دیدار هم در این راستا می‌فرمایند: «یک مسئله مهم دیگر، ارتقای بهره‌وری است که از تعبیرات رایجی است که می‌کنند؛ بنده این را خلاصه می‌کنم به دو کلمه در زبان فارسی. تولیدکننده ما، بنگاه‌دار ما سعی کند با کم کردن ریخت‌وپاش، هزینه تولید را کم کند، کیفیت تولید را بالا ببرد
5ـ استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها
کشور ایران دارای ژئوپلیتیک بسیار ممتاز و ظرفیت‌های داخلی بسیار فراوان است. در اقتصاد مقاومتی باید از تمامی این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بهره برد.
6ـ مصرف محصولات داخلی
برای رونق‌بخشی به فضای کسب‌وکار در کشور و بالا بردن ظرفیت تولید داخلی، باید مردم مصرف کالای داخلی را بر محصولات مشابه خارجی ترجیح دهند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، طی سالیان گذشته، همواره بر ضرورت استفاده از تولیدات داخلی تأکید داشته و در این دیدار، ضمن مهم دانستن مصرف محصولات داخلی می‌فرمایند: «من فقط برای متدینین و افرادی که برای حرف ما حجت شرعی قائلند نمی‌گویم؛ من این حرف را برای هر کسی می‌گویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده کشور علاقه‌مند است، به فکر بچه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند
7ـ اجتناب از اسراف و ریخت‌وپاش
اقتصاد مقاومتی با اسراف و ریخت‌وپاش ناسازگار است. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) درباره ضرورت و اهمیت پرهیز از اسراف می‌فرمایند: «اجتناب از اسراف هم یک سرفصل است؛ اجتناب از اسراف، تضییع مال، هدر دادن منابع عمومی، هدر دادن آب، هدر دادن نان، از بین بردن خاک، خاک یک ثروت است، آب یک ثروت است، نان یک محصول ذی‌قیمت است؛ مراقب باشند، همه مراقب باشند، احساس مسئولیت کنند، اینها را از بین نبرند
8ـ تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان
اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش‌بنیان است و این هم بارها و بارها مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بوده و در این دیدار هم مورد تأکید قرار گرفت.

رحیم احدی




تاریخ : چهارشنبه 93/12/6 | 10:58 عصر | نویسنده : احدی | نظر
افسران - وقتی رفتن به مجلس ختم برای آدم گران تمام می شود!

دیکتاتوری یعنی همین!
وقتی رفتن به مجلس ختم برای آدم گران تمام می شود
خسرو معتضد تاریخ دان برجسته ی ایرانی در مصاحبه با میدان 72 از قطع برنامه خود در رسانه ملی به خاطر رفتن به مجلس ختم والده دکتر احمدی نژاد خبر داد.
خسرو معتضد تاریخ دان، روزنامه نگار و کارشناس برجسته برنامه های تاریخی در مصاحبه با میدان 72 گفت: برنامه تلویزیونی مرا به خاطر رفتن به مجلس ختم والده دکتر احمدی نژآد قطع کرده اند.
وی با ابراز تاسف از این رفتار صدا و سیما اظهار داشت: من باز هم از این کارها انجام می دهم. من برای کسانی که از من بیزار و دشمن من بوده اند نیز مجلس ختم رفته ام، چه رسد برای کسی که هشت سال رئیس جمهور این مملکت بوده و این همه خدمت به مستضعفان کرده است.
وی با وجود عدم دانستن چرایی این موضوع بیان کرد: ضرر بزرگ این کار اول متوجه خود صدا و سیما می شود. الان بسیاری با من تماس می گیرند و ناراحتی خود را از عدم پخش برنامه ابراز می کنند. این برنامه علاوه بر مخاطبان داخلی، بسیاری از مخاطبان خارجی را نیز همراه خود کرده بود.
وی با بیان اینکه مجلس ترحیم رفتن خیلی کار خوبی است ابراز داشت: من در عمر 72 ساله خود چنین چیزی ندیده بودم که رئیس جمهور سابق مملکت بدون هیچ محافظ و حفاظتی میان مردم باشد و به ابراز احساسات تک تک مردم پاسخ صمیمانه دهد. او همچون سفرهای استانی با مردم بود و مردم نیز قدر خدمتگذاران خود را خوب می دانند.
خسرو معتضد با بیان این مساله که من بابت کارهای فراوانی مثل مسکن مهر که احمدی نژاد برای مستضعفان انجام داد او را دوست دارم بیان کرد: وزیر مسکن می آید و یک کلمه می گوید طرح مزخرف؛ مردم چه واکنشی نشان می دهند و این یعنی آنها این طرح را دوست داشته اند و آن را قبول داشتند.
وی در در خصوص اینکه بسیاری از مدعیان انقلابی و ولایتمداری حتی حاضر به دادن پیام یک خطی تسلیت هم نشدند، گفت: اشکالی ندارد و در گذر تاریخ همه چیز روشن می شد. راحت ترین کار این است که تمام بدبختی های ایران از زمان سرسلسله ماد تاکنون را گردن احمدی نژاد بندازیم.
ایشان در پایان تاکید کردند که خدمات دولت های آقای دکتر احمدی نژآد در آن 8 سال در آینده خودش را نشان خواهد داد و این نشان می دهد که آن دوران، دوران بدبختی و عقب ماندگی ایران نبوده است، حال هر کس هر چه می خواهد بگوید.




تاریخ : چهارشنبه 93/12/6 | 10:49 عصر | نویسنده : احدی | نظر
افسران - “تهدید اسرائیل توسط سه مرد بزرگ”



تاریخ : چهارشنبه 93/12/6 | 10:44 عصر | نویسنده : احدی | نظر

یا زینب کبری (س)

با خبر کرد نسیمی همه ی دنیا را

مطلاطم شده دیدند دل دریا را

گل سرخی که می از قطره ی شبنم می زد

مست می کرد ز بوی نفسش صحرا را

چه صفایی چه هوایی چه دلی داشت زمین

شور می داد ز حال خوش خود بالا را

چشمهایی به روی چشم دگر وا شد و بعد

دل مجنون کسی برد دل لیلا را

بین آغوش برادر چقدر آرام است

چقدر ناز ربودست دل بابا را

گوییا بار دگر حضرت پیغمبر دید

عکسی از ماه رخ کودکی زهرا را


زینت خانه ی مهتاب به دنیا آمد

زینب حضرت ارباب به دنیا آمد


چهره اش منعکس از طلعت روی زهراست

عشق بازیش از آن حال و هوایش پیداست

حضرت زینب کبری خودش اقیانوسیست

گرچه چشمان پر از گوهر نابش دریاست

اگر عباس علمدار صف کرب و بلاست

از ازل تا به ابد پرچم زینب بالاست

مادری کرد برای سه امامش زینب

پس ولایت به پرستاری او پا برجاست

سوره ی مریم قرآن نمی از تفسیرش

وسعت روح بزرگش چقدر نا پیداست


بهترین خوبترین خواهر دنیا آمد

حضرت فاطمه ی دیگر دنیا آمد




تاریخ : دوشنبه 93/12/4 | 10:37 عصر | نویسنده : احدی | نظر
تولد زینب(س) و گریه پیامبر بر مصایب آن

زینب کبرى (س) روز پنجم جمادى الاول سال 5 یا 6 هجرت در مدینه چشم به جهان گشود. خبر تولد نوزاد عزیز، به گوش رسول خدا (ص) رسید. رسول خدا (ص) براى دیدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود:

((دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برایم بیاور تا او را ببینم )).

فاطمه (س) نوزاد کوچکش را به سینه فشرد، بر گونه هاى دوست داشتنى او بوسه زد، و آن گاه به پدر بزرگوارش داد. پیامبر (ص) فرزند دلبند زهراى عزیزش را در آغوش کشیده صورت خود را به صورت او گذاشت و شروع به اشک ریختن کرد. فاطمه (ص) ناگهان متوجه این صحنه شد و در حالى که شدیدا ناراحت بود از پدر پرسید: پدرم ، چرا گریه مى کنى ؟!

ویژه نامه,حضرت زینب,زینب,ولادت حضرت زینب,ویژه نامه ولادت حضرت زینب,ویژه نامه حضرت زینب,گریه پیامبر,روز پرستار,حرم حضرت زینب,روایت از حضرت زینب

رسول خدا (ص) فرمود: ((گریه ام به این علت است که پس از مرگ من و تو، این دختر دوست داشتنى من سرنوشت غمبارى خواهد داشت ، در نظرم مجسم گشت که او با چه مشکلاتى دردناکى رو به رو مى شود و چه مصیبتهاى بزرگى را به خاطر رضاى خداوند با آغوش باز استقبال مى کند)).

در آن دقایقى که آرام اشک مى ریخت و نواده عزیزش را مى بوسید، گاهى نیز چهره از رخسار او برداشته به چهره معصومى که بعدها رسالتى بزرگ را عهده دار مى گشت خیره خیره مى نگریست و در همین جا بود که خطاب به دخترش فاطمه (س) فرمود: ((اى پاره تن من و روشنى چشمانم ، فاطمه جان ، هر کسى که بر زینب و مصایب او بگرید ثواب گریستن کسى را به او مى دهند که بر دو برادر او حسن و حسین گریه کند)).(1)

ولادت و پرورش زینب

درست ترین گفتار آن است که سیدتنا زینب کبرى (س) در پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم هجرى به دنیا آمده ، و تربیت و پرورش ‍ آن دره یتیمه و مروارید گرانبها و بى مانند در کنار پیغمبر اکرم (ص) بوده ، و در خانه رسالت راه رفته ، و غذای خود را از وجود مطهر زهرای مرضیه(س) تناول نموده ، و از دست پسر عموى پیغمبر، امیرالمؤ منین (ع) غذا و خوراک خورده و نمو نموده ، نمو قدسى و پاکیزه ، و با سعادت و نیکبختى ، و پرورش یافته پرورش روحانى و الهى ، و به جامه هاى عظمت و بزرگى به چادر پاکدامنى و حشمت و بزرگوارى پوشیده شده ، و پنج تن اصحاب کساء به تربیت و پرورش و تعلیم و آموختن و تهذیب و پاکیزه گردانیدن او قیام نموده و ایستادگى داشتند، و همین بس است که مربى و مؤ دب و معلم او ایشان باشند.(2)

گریه جبرئیل بر مصایب زینب (س)

روایت شده است که پس از ولادت حضرت زینب (س)، حسین (ع) که در آن هنگام کودک سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: ((خداوند به من خواهرى عطا کرده است )). پیامبر(ص) با شنیدن این سخن ، منقلب و اندوهگین شد و اشک از دیده فرو ریخت . حسین (ع) پرسید: ((براى چه اندوهگین و گریان شدى ؟)).< p/> پیامبر(ص) فرمود: ((اى نور چشمم ، راز آن به زودى برایت آشکار شود.))

تا اینکه روزى جبرئیل نزد رسول خدا (ص) آمد، در حالى که گریه مى کرد، رسول خدا (ص) از علت گریه او پرسید، جبرئیل عرض ‍ کرد: ((این دختر (زینب ) از آغاز زندگى تا پایان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گریبان خواهد بود؛ گاهى به درد مصیبت فراق تو مبتلا شود، زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم مصیبت جانسوز برادرش امام حسن (ع) گردد و از این مصایب دردناک تر و افزون تر اینکه به مصایب جانسوز کربلا گرفتار شود، به طورى که قامتش خمیده شود و موى سرش سفید گردد.))

پیامبر (ص) گریان شد و صورت پر اشکش را بر صورت زینب (س) نهاد و گریه سختى کرد، زهرا (س) از علت آن پرسید. پیامبر (ص) بخشى از بلاها و مصایبى را که بر زینب (س) وارد مى شود، براى زهرا(س) بیان کرد.

حضرت زهرا (س) پرسید: ((اى پدر! پاداش کسى که بر مصایب دخترم زینب (س) گریه کند کیست ؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: ((پاداش او همچون پاداش کسى است که براى مصایب حسن و حسین (ع) گریه مى کند))(3)




تاریخ : دوشنبه 93/12/4 | 10:34 عصر | نویسنده : احدی | نظر

راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی 

 

اگر چه امروزه بهترین امکانات ارتباط رسانه ای دنیا در قالب اینترنت تجلی یافته ، اینترنت هم چون یک قایق دریانوردی ما را به سواحل زیبای جهان می برد ، اما واقعیت این است که در این سواحل کوسه های خطرناکی نیز وجود دارد که نوجوانان و جوانان ما را تهدید می کنند .

با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و نبود موانع قانونی کافی برای جلوگیری از این آسیب ها ، بهترین کار ، رعایت مسصائل ایمنی توسط والدین و خود کاربران است که البته این امر می تواند از طریق خانواده ، مدرسه و هم سالان نیز صورت بگیرد .

اگر چه راه کار های قانونی و فیلترینگ برخی سایت ها توسط دولت ، در عمل تا حد بسیاری سودمند بوده است و شرط لازم محسوب می شود ، اما باید به دنبال راه کارهایی باشیم که بتوانیم این آثار منفی و مخرب را کاهش دهیم . این راه کار ها و تدابیر باید توسط والدین ، اولیای مدرسه و دوستان و هم سالان اندیشدده شود.

 

الف ) تدابیر پیشگیرنده توسط والدین:

 

1-والدین حتی الامکان باید با فعالیت های اینترنتی و آن چه فرزندانشان در این فضا می توانند انجام دهند ، آشنا شوند و راه های مقابله با آن را فرا بگیرند .

 

2-والدین باید کامپیوتر ها را در منزل در جایی قرار دهند که امکان استفاده خصوصی از آن وجود نداشته باشد و بتوانند به راحتی فعالیت های فرزندان را تحت نظر داشته باشند .

 

3-والدین و فرزندانشان می توانند درباره قواعد ومقررات استفاده از اینترنت در منزل بحث و تبادل نظر کنند و در نهایت والدین مقررات خاصی را در این زمینه به فرزندان خود ابلاغ نمایند و موضوعات و موارد مربوط را به آن ها تذکر دهند . به عنوان مثال :

الف ) زمان و شرایط لازم برای استفاده از اینترنت .

ب ) مدت زمانی که فرزند می تواند از اینترنت استفاده کند .

ج ) انواع وب سایت ها و فعالیت های قابل قبول و غیر قابل قبول .

د ) اطلاعاتی که می تواند در ضمن استفاده از اینترنت افشا کرد .

ه ) چگونگی مواجهه با مشکل در هنگام استفغاده از اینترنت و کمک گرفتن از والدین.

 

4-والدین باید دیدگاه خود را در خصوص موضوعات صریح جنسی و رفتار های ناشایست تشریح کنند و درباره غیر مجاز و مخرب بودن برخی از سایت ها برای فرزندانشان توضیح دهند ، زیرا در غیر این صورت ، آن ها واکنش های منفی نشان خواهند داد و به بیراهه خواهند رفت .

 

5-والدین باید این واقعیت را بپذیرند که فرزندانشان ، نسبت به آن ها ، بیشتر با فضای اینترنت خو گرفته اند ، لذا اگر می خاهند در این مورد اقدامات موثری انجام دهند باید وقت بیشتری صرف کرده ، این خلاء را پر کنند .

 

6-والدین باید به تفاوت میزان اعتماد به نفس فرزندان خود رد فعالیت های آن لاین و فعالیت در فضای خارج پی ببرند و به آن توجه داشته باشند . جوانان ممکن است در فضای مجازی دست به کار هایی بزنند که در عالم فیزیکی جرئت ارتکابش را نداشته باشند . به همین دلیل والدین باید نسبت به فعالیت های آن ها مراقبت ویژه ای به عمل آورند .

 

7-والدین باید به فرزندانشان هشدار دهند که کلمات گذر خود را کاملا مخفی نگه دارند و حتی در اختیار نزدیک ترین دوستان خود نیز قرار ندهند تا با استفاده از نشانی پست الکترونیکی آن ها مطالب نامناسب برای دیگران ارسال نگردد .

 

8-باید به نوجوانان آموزش داد تا هیچ یک از اطلاعات و عکس های شخصی و خانوادگی خود را ، به ویژه در اتاق های گفت و گو ، در اختیار کسی قرار ندهند .

 

9-مجموعه اطلاعاتی که نوجوانان وارد کامپیوتر می کنند ، باید قابل ردیابی بوده ، از مخفی کردن و پاک کردن آن ها خودداری نمایند تا والدین در صورت ضرورت بتوانند آن ها بازبینی کنند و بر فعالیت های آن ها اشراف داشته باشند .




تاریخ : یکشنبه 93/12/3 | 10:52 عصر | نویسنده : احدی | نظر

آسیب های ناشی از اینترنت 

 

نوجوانان با توجه به بی تجربگی و کم تجربگی ، و نیز ویژگی های خاص دوره نوجوانی ، به شدت در معرض آثار منفی و مخرب اینترنت قرار دارند . این آثار سلامت جسمی و روانی آنان را مورد تهدید قرار می دهد . در این قسمت به بررسی برخی از آسیب های ناشی از اینترنت می پردازیم.

 

1- افترا و آزار و اذیت :

در این حالت ، رمز پست الکترونیکی برخی از افراد فاش می شود و با استفاده از پست الکترونیکی مطالبی فرستاده می شود که گاه محتوای آن ها توهین آمیز بوده ، به تیرگی روابط فرد مورد نظر با دیگران منجر می شود . در این خصوص ، بحث تلفیق تصویر برخی از افراد با تصویر های مستهجن و فرستادن آن ها برای دوستان و آشنایان نیز مطرح می شود . در این جا ، افراد ممکن است مورد تهدید یا توهین توسط اشخاص ناشناس هم قرار گیرند . از این نکته نباید غفلت کرد که چه بسا آزار و تهدید کامپیوتری ، مثل مزاحمت جسمی ، ممکن است مقدمه رفتار جدی تری باشد که خود می تواند زمینه بروز خشونت های فیزیکی تلقی شود.

 

2-کلاه برداری :

یکی از جرم های سنتی که از طریق سیستم ها و شبکه های رایانه ای و اینترنت به طور مکرر به وقوع می پیوندد ، کلاه برداری است . از مصادیق بارز آن که در چند سال گذشته در ایران بسیار مشاهده شده است ، موسسه هایی از قبیل گلدکوئست و شرکت های هرمی است که بخش اعظم فعالیت هایشان از طریق اینترنت صورت می گیرد . این گونه موسسات در واقع پول مردم را جمع کرده ، به خارج از کشور می فرستند که نظام قضایی و پلیس با آن ها برخورد می کنند . البته گه گاه مبالغی به برخی از اعضا پرداخت می شود تا آن ها بتوانند مبلغ فعالیت هایی باشند که دیگران در برون از مرز ها از آن منتفع می شود.

 

3- انتشار تصاویر مستهجن و صحنه های فجیع :

یکی از آسیب های روانی اجتماعی اینترنت ، نمایش تصاویر غیر اخلاقی است که از این طریق در معرض دید نوجوانان ما قرار می گیرد و نتیجه ای جز افسردگی و فشار های روحی و روانی برای افراد ندارد . علاوه بر تصاویر مبتذل و مستهجن ، باید به تصاویری که از حوادث ناگوار یا صحنه های فجیح در معرض مشاهده کاربران اینترنت واقع می شود نیز اشاره کرد . تماشای این تصاویر خشونت بار تهدیدی بزرگ برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان ماست و موجبات بروز رفتار های خشونت گرایانه را در آن ها پدید می آورد . در کنار این تصاویر ، باید به مطالب و نوشته هایی درباره مسائل جنسی اشاره کرد که بعضا نادرست و غیر عملی بوده ، اطلاعاتی اختیار نوجوانان قرار می دهد که منجر به آسیب های جسمی و روانی و انحرافات جنسی و اخلاقی می شود.

 

4-پخش ویروس :

ویروس های موجود در اینترنت که توسط افراد مجرم ساخته می شود ، می توانند میلیون ها کامپیوتر را از کار بیندازند و میلیون ها تومان ضرر برسانند . یکی از مشهور ترین ویروس ها ( LOVE BUG بوده است که توانست میلیون ها کامپیوتر را در سراسر جهان از کار بیندازد . خسارت این ویروس حدود 10 میلیار د دلار تخمین زده شد.

 

5- اعتیاد اینترنت :

عادت به کاربری مفرط اینترنت یا اعتیاد اینترنتی ، از جمله مواردی است که بسیاری از کاربران را اسیر خود می سازد جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود که نوجوانان و جوانان مجذوب آن شده ، ساعت ها وقت خود را در مقابل کامپیتر سپری کنند . این مسئله باعث می شود که نوجوانان از سایر فعالیت های اجتماعی باز بمانند . یافته های پژوهشی حکایت از آن دارد که هر چه ضریب هوش عاطفی کاربران پایین تر باشد ، میزان ابتلای آنان به اعتیاد اینترنتی بیشتر است . از معمول ترین نشانه های تشخیص اعتیاد به اینترنت می توان به افت تحصیلی شدید ، کاهش وزن به علت از بین رفتن نظام تغذیه ای بدن ، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی ، کاهش فعالیت های اجتماعی ، کم شدن میزان معاشرت با اشخاص و گروه های بزرگ تر ، قانون گریزی ، پرخاشگری ، ابتلا به سردرد های عصبی و نظایر این ها اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که استفاده مفرط از اینترنت ، گاه نشانه اختلال شخصیت است.

 

6-ایجاد روابط ناسالم :

اتاق های گفت و گو (Chat Rooms)

در اینترنت ، توسط نوجوانان مورد استفاده فراوان قرار می گیرد . این اتاق ها می توانند محل هایی مناسب برای ملاقات یا گفت و گو با دیگر کودکان و نوجوانان ، معلمین و سایر افراد مطلع در سراسر جهان باشند . اما سوء استفاده های بسیار توسط افراد شیاد از این اتاق ها صورت می گیرد که از جمله آن ها می توان به استفاده از اطلاعات دیگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء استفاده از آن ها از طریق برقراری ارتباط با آنان و گذاشتن قرار ملاقات و نظایر این ها اشاره کرد . از موارد دیگر ، دوست یابی های کاذب میان دختران و پسران نوجوان است . این روابط در ابتدا در فضای جزئی و سطحی بوده ، از عمق برخوردار نیست . این نوع ارتباطات در آغاز فاقد مشخصه هایی مانند مجاور مادی ، تماس منظم ، اثر گذاری عمیق و تبادل اطلاعات درباره بافت اجتماعی است ، اما می تواند به تدریج عمق بیشتری یافته ، به طور موثر نقش آفرین باشد و به زمینه سازی ملاقات ها و مجاورت های مادی منتهی شود و موجبات لغزش ها و انحرافات جدی تر را فراهم کند . این امر گاه در میان برخی افراد متاهل نیز دیده می شود ، به نحوی که به دوام خانواده و ادامه حیات آن نیز لطمه های جدی می زند و گاه خانواده را تا مرز طلاق بیش می برد.

 

7-توهین و ترویج عقاید نادرست و غیر اخلاقی :

همان گونه که ممکن است مطالب بسیار مفیدی از اینترنت دریافت کنیم ، محتمل است بسیاری از مطالب غیر اخلاقی و توهین آمیز نسبت به مقدسات و عقاید دینی و فرهنگی را نیز در اینترنت مشاهده نماییم . در این صورت اگر کاربر از استحکام عقیدتی برخوردار نباشد ممکن است دچار شبهات شده ، دستخوش تزلزل در باور های دینی گردد . در برخی موارد ، خطر ناشی از پذیرش اطلاعات نادرستو غیر اخلاقی موجود در اینترنت ، ممکن است بسیار زیان بار تر از تصاویر مستهجن باشد . نوجوانان و جوانان باید فرا بگیرند که چگونه پیام ها را شناسایی کنند تا از اطلاعات گمراه کننده یا تصاویر زیان آور مصون بمانند .

آثار مخرب و منفی اینترنت در موارد مذکور ، بسیار واضح و روشن است . در ادامه مقاله به طور مختصر به برخی از آثار مخرب اینترنت می پردازیم که به طور غیر مستقیم به افراد تاثیر می گذارد.

 

پیامد های ناشی از آسیب های اینترنتی

 

1-از بین رفتن قبح روایط غیر اخلاقی در بین نوجوانان و جوانان . زیرا وقتی آن ها در اینترنت شاهد روابط صریح جنسی باشند و قبح چنین روابطی از بین برود ، سطوح نازل تر این روابط را مهم تلقی نمی کنند و نسبت به آن ها بی تفاوت می شوند یا این که ممکن است اعمال غیر اخلاقی و انحرافات جنسی را به راحتی انجام دهند و در اثر تکرار ، دیگر آن ها قبیح و زشت ندانند.

 

2-به وجود آمدن روحیه خشونت گرایی در اثر تماشای فیلم های خشن و تقلید از هنر پیشه های این قبیل فیلم ها .

 

3-ترویج فرهنگ غربی و عناصر فرهنگی نادرست در جامعه . از طریق اینترنت ، ارزش یا ارزش هایی از فرهنگ های دیگر وارد فرهنگ جامعه ما می شود که با سایر عناصر فرهنگی ما سنخیتی ندارد و نوعی جا به جایی فرهنگی صورت می گیرد .

 

4-تغیر و دگرگونی ارزش ها و هنجار های جامعه .

 

5-جایگزینی تفکرات مادی و دنیا گرایی به جای معنویات و اخلاق .

 

6-بروز عوارض روحی و روانی ناشی از تماشای عکس های مبتذل و مستهجن ، مانند احساس گناه ، اضطراب ، رفتار های وسواسی و . . .

 

7-افزایش کجروی ها و انحرافات اجتماعی

 

ادامه مطلب در قسمتهای بعد- احدی




تاریخ : شنبه 93/11/25 | 10:42 عصر | نویسنده : احدی | نظر

علل گرایش نوجوانان به اینترنت 

 

علل جذب و گرایش نوجوانان به اینترنت را می توان به شرح زیر بیان کرد:

 

1- قابلیت های جذاب اینترنت : ویژگی های جذاب اینترنت برای نوجوانان عبارتند از :

الف ) وب سایت ها : که مجموعه ای از اطلاعات ، سرگرمی و تعامل در یک مکان منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار می دهد .

ب ) موتور های جست و جو : موتور های جست و جو از منابع وب اند که می توانم از آن ها برای جست و جو درباره تمامی مسائل و موضوعات مورد نظر استفاده کرد .

ج ) گپ خانه ها : سایت های خاصی اند که اجازه می دهند نوجوانان و جوانان مکالمه های آنی داشته باشند . اتاق های گفت و گو ، معمولا بر حسب موضوع یا هدف گفت و گو کننده تقسیم شده اند .

د ) ارسال پیام های آنی : نرم افزار هایی که به طور عمده نوجوانان را آن برای ارسال پیام های آنی به کسانی که دارای همان نرم افزارند ، استفاده می کنند .

ه ) صفحه های اطلاعات : نرم افزاری است که اجازه می دهد نوجوانان سوال ها و اطلاعات خود را با موضوع های خاص ارسال کنند .

و ) پست الکترونیکی : نرم افزاری است که توسط آن می توان پیغام های خود را به نشانی های مشخص فرستاد و یا دریافت کرد .

ز ) وب لاگ ها : وب سایت خاصی است که فرد می تواند افکار ، احساسات و کارهای خود را در آن به رشته تحریر درآورد و از آن نگه داری کند.

 

2- پر کردن اوقات فراغت : یکی از علل مصرف بالای اینترنت در میان نوجوانان و جوانان ، پر کردن اوقات فراغت است ؛ زیرا امکانات ورزشی یا تفریحی به اندازه کافی در اختیار آنان قرار ندارد . اکثر خانواده ها نیز از این امر استقبال می کنند که نوجوانان در خانه و در کنار آن ها با یک کامپیوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند ، غافل از این که در صورت استفاده نامناسب از اینترنت ، آثار منفی و مخرب آن به مراتب بیش تر از بسیاری از سرگرمی های دیگر است . .

 

3- فرار از خود و ناکامی های زندگی : اینترنت برای بسیاری از نوجوانان و جوانان پناه گاهی است که از مشکلات ، دردها و رنج های خود به آن روی می آورند و به عنوان یک مامن و ابزار سرگرم کننده به آن نگاه می کنند.

 

4-عدم شکل گیری هویت مطلوب در نوجوانان ، وجود شکاف های اجتماعی ، شکاف بین نسل ها و نیز از هم پاشیدگی تعاملات بین والدین و فرزندان ، از دیگر علل گرایش نوجوانان به استفاده از اینترنت می تواند باشد.

 

ادامه مطلب در قسمتهای بعد- احدی




تاریخ : شنبه 93/11/25 | 10:41 عصر | نویسنده : احدی | نظر

http://s5.picofile.com/file/8167266826/186.jpghttp://s5.picofile.com/file/8167266826/186.jpg




تاریخ : یکشنبه 93/11/12 | 10:54 عصر | نویسنده : احدی | نظر

راز پویایی و ماندگاری انقلاب اسلامی

در میان کشورهای جهان کمتر کشوری را همچون ایران پس از انقلاب اسلامی می‌توان یافت که اینگونه آماج تهدیدهای مختلف نظامی و امنیتی و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و جنگ روانی قرار گرفته باشد، اما در عین حال توانسته باشد مسیر حرکت انقلاب را سرافرازانه و از میان این بحران‌ها، با افتخار به پیش‌ببرد.

طی این 36‌سال مردم ایران در عین تحمل فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ اقتصادی، گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین شکل تروریسم و هشت سال جنگ که بیش از 42 کشور از هر دو قدرت غالب جهان در پشت سر رژیم متجاوز بودند، توانست در برابر عملیات و جنگ روانی گسترده دستگاه‌های تبلیغاتی آنها نیز بایستند.

در این مسیر نیز هدف آنها تحریف واقعیت‌های انقلاب، تخریب شخصیت‌های اصلی آن و ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و به ویژه نسل جوان در ادامه حرکت انقلاب بود. از منظر طراحان جنگ نرم، خدشه بر باورها و اعتماد مردم و تضعیف مبانی دینی و ارزشی آنها می‌توانست و می‌تواند انقلاب را در میانه راه منحرف و بی‌یاور سازد و شکست آنها در عرصه براندازی مستقیم از بیرون یا درون را از طریق استحاله یاران و گفتمان انقلاب جبران کنند.

در این زمینه تمرکز ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی و مجازی آنان شاید بی‌نظیرترین هجمه فرهنگی را بر انقلاب اسلامی متمرکز ساخته که البته نمی‌توان تأثیر آن را در گسترش مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و تغییر زیست زندگی ایران اسلامی نادیده انگاشت، اما در این عرصه نیز دشمنان به رغم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، خود را موفق نمی‌بینند. رمز ناکامی دشمن را باید در چند شاخصه و مؤلفه اساسی انقلاب جست‌وجو کرد:

1-مبتنی بودن حرکت انقلاب اسلامی ایران به دین مبین اسلام، آن را از همه حرکت‌های معاصر متمایز ساخته است. امام (ره) با آغاز حرکت انقلاب اسلامی از خرداد 1342 و مبارزه با نظام دست نشانده پهلوی و استکبار جهانی، بر مبنای شریعت نبوی، زمینه احیای آن را در دوران معاصر فراهم ساخت. تأثیر این حرکت نه تنها گسترش اقبال جهانی به سمت اسلام را فراهم کرد، بلکه اقبال به سمت تفکر و نظام دینی را نیز در میان معتقدان به دیگر ادیان الهی موجب شد. دعوت و تمسک به قرآن و سیره نبوی (ص) و ائمه (ع)، در کنار اجتهاد فقها، همواره پویایی حرکت انقلاب اسلامی را در آن مسیر الهی خود حفظ کرد و بن‌بست در آن معنی ندارد.

2-طرح حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه و مبتنی بر تعالیم ناب اسلام، زمینه‌ساز هدایت کشور توسط فقیهی جامع‌الشرایط بوده و هست. وجود این شاخصه منحصر به فرد سبب شده است که نظام اسلامی چه در دوره حضرت امام (ره) و چه در دوران مقام معظم رهبری از مسیر خود انحراف نداشته و به رغم توطئه‌ها و تهدیدات بیرونی و داخلی، اقتدار و سلامت و پویایی آن حفظ شود. مقایسه تطبیقی نظام اسلامی با دیگر حرکت‌های بیداری اسلامی که در سال‌های اخیر در منطقه به وقوع پیوسته و متأسفانه دچار انحراف یا حتی شکست شده است، اهمیت این جایگاه در نظام جمهوری اسلامی را بیش از پیش آشکار می‌کند. در نقطه مقابل آن تجمیع تهدیدات و القائات دشمنان بیرونی و داخلی علیه این جایگاه، نشان‌دهنده عمق نگرانی آنها از تأثیر آن در حفظ سلامت و پویایی انقلاب و شکست راهبردهای آنها علیه نظام جمهوری اسلامی است.

3-بار اصلی هر حرکت انقلابی، چه در دوران شکل‌گیری و پیروزی و چه در مراحل تثبیت و تحکیم آن بر دوش رهروانی است که به آن مسیر باور داشته و در صورت لزوم با ایثارگری و از خودگذشتگی، از آرمان‌ها در برابر فشار‌ها و تهدیدات با بصیرت و روشن‌بینی دفاع کنند. توفیق نظام اسلامی این بوده که همواره از این عنایات الهی برخوردار بوده و هست.

  در کنار دهها هزار شهیدی که ملت ایران در طول دوران پیروزی و پس از آن در طول دوران جنگ تقدیم کرده است، خون شهدای اخیر که این روزها در دفاع از کیان امت اسلامی بر زمین ریخته می‌شود، این بار نه تضمین کننده حرکت انقلاب در داخل بلکه زمینه‌ساز پیروزی حرکت جهانی اسلام است.

 

4-تمرکز دشمنان بر جریان موازی برای شکست الگوی انقلاب اسلامی پس از آن اتفاق افتاد که آنها از شکست انقلاب با براندازی سخت و جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ناامید شدند. سرمایه‌گذاری نظام سلطه به رهبری امریکا برای دامن زدن به جنگ‌های فرقه‌ای و خلق پدیده‌هایی همچون القاعده و داعش اگرچه در مقطعی در انحراف مسیر حرکت اسلامی موفق بوده، اما بطلان آن حرکت سبب شد که نظام سلطه برای مدیریت و مهار آن هزینه‌های انسانی و مادی بیشتری را نسبت به هزینه مقابله با ایران اسلامی تحمل کند که روند تحولات عراق، افغانستان،‌ سوریه و... مصداق روشنی از آن است، اما این حرکت به رغم هزینه‌هایی که بر نظام اسلامی هم تحمیل کرد، با مدیریت هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اکنون به بستری برای تجلی بیشتر اسلام ناب و واگرایی نسبت به جریان‌های تکفیری و افراطی در منطقه و جهان تبدیل شده است. تقویت عقبه‌های راهبردی نظام اسلامی و انتقال حوزه تعارض با نظام به صدها کیلومتر دورتر از مرز‌های ایران اسلامی، گواهی بر توفیق ایران در مواجهه با این پدیده است

تغییر نگاه غربی‌ها نسبت به ایرانیان به رغم چندین سال ایران‌هراسی و تغییر نگاه دیگر مسلمانان به ایران اسلامی به رغم چندین سال شیعه‌هراسی، محصول این روند است، به گونه‌ای که اکنون بسیاری از کشور‌هایی که اقلیت مسلمان در آنجا زندگی می‌کنند، به دلیل نگرانی از رشد تفکرات تکفیری در میان آنان، به ایران اسلامی برای تبلیغ اسلام ناب متوسل شده‌اند.

5-اثبات قابلیت و کارآمدی نظام اسلامی به رغم تحریم‌های همه‌جانبه علمی، صنعتی و دفاعی،‌ مؤلفه دیگری است که ماندگاری انقلاب را تضمین کرده و می‌کند. مقاومت در برابر بی‌نظیر‌ترین تحریم‌های اقتصادی و علمی، در عین حفظ پویایی علمی و دست یافتن به نصاب‌های مهم علمی، پیشرفت‌های کم‌نظیر در عرصه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و موشکی، در شرایطی است که ایران در اوج تحریم‌ها به سر می‌برد. در این روند مقایسه وضعیت ایران با دیگر کشور‌ها نظیر کره جنوبی، مالزی و اندونزی قیاس مع‌الفارق است، چرا که پیشرفت‌های آنها محصول انتقال سرمایه و تکنولوژی غرب در عین حمایت‌های سیاسی و... است که در این مسیر ایران نه تنها از حمایتی برخوردار نبود بلکه در نقطه مقابل تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت و دارد.

6-اقتدار دفاعی و امنیتی ایران که مبتنی بر نیروهای مصمم و ایثارگر، تجربه هشت سال دفاع مقدس، صنایع دفاعی و نوآوری‌های علمی و صنعتی تبلور یافته، سبب شده است ایران اسلامی به حدی از توان بازدارندگی دست یابد که حتی کشور‌های دارای بمب‌ اتمی نیز فاقد آن هستند. این امر در عین اثبات کارآمدی نظام اسلامی و رفع تهدیدات احتمالی، فرصت مناسبی را برای ایران به عنوان یک قدرت برتر در عرصه تعاملات استراتژیک ایجاد کرده است.

قدرشناسی از این ظرفیت‌ها و ابتناء به آن و به ویژه ظرفیت‌های درون‌زای اقتصادی در شرایط کنونی، فرصت مناسبی برای دولتمردان و دستگاه دیپلماسی کشور ایجاد کرده تا با خنثی‌سازی بازی فرسایشی طرف غربی، فرصت‌های برتر ایران را در این روندها تحکیم بخشند.

رحیم احدی کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی




تاریخ : یکشنبه 93/11/12 | 10:47 عصر | نویسنده : احدی | نظر

  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه