سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میعاد گاه دوست

ای عاشــق مشتــاق کــه خواهان لقایی

در راه طلب گم شده ای بــی سر و پایی

میعاد گه دلبـر جانانه همیـــن جاســت

یک لحظه به خود آ و نظر کن که کجایی

با عجز بر ایــن خــاک گرانمـایه بنه سر

گر آمده ای بر در سلطـان بـــه گــدایی

دست طلب انـداز به دامـــان وصــالش

شایـــد بــرسی از ره لطفــش بـه نوایی

تـــو بنـــدگی آمــوز کــه آن شاد یکتا

داند روش بنـــده نـــوازی و خـــدایی

او خوانده تو را بر سر خوان کرم خویش

شرمنده چرایی تـــو ز بی برگ و نوایی؟

بی پرده کند جلوه گــری از در و دیـوار

تــو نــاله و فریــاد بر آری ز جـــدایی

معشوق بود بـر ســـر پیمـــان محبــت

زشـــت اســت اگــر بر سر میعاد نیایی




تاریخ : چهارشنبه 88/9/18 | 10:51 صبح | نویسنده : احدی | نظر

آنچه در مراسم روز قدس و 13 آبان ماه گذشته به وقوع پیوست، از پایان کار فتنه سبزی حکایت داشت که بر آن بود تا با ایجاد آشوبهای زنجیره ای اهداف غیر قانونی خود را دنبال کند و بار کج کودتای مخملی را به سر منزل مقصود برساند. عدم همراهی ملت با این جریان منحرف، که با افزایش هوشیای و بصیرت ملت و آشکار شدن اغراض ناسالم سران فتنه سبز حاصل شد، بدانجا منجر گردید که راهپیمایی دهها هزار نفره 25 خرداد حامیان موسوی به گروههای متفرق چند ده نفره هواداران فتنه سبز در روز سیزدهم آبانماه تقلیل یافت .

اما تلاشهای وسیع و شبانه روزی رسانه های فتنه سبز و حامیان خارجی آنها چون بی . بی . سی و VOA، شبهات و ابهاماتی را برای افکار عمومی ایجاد کرده است تا بتواند عظمت حماسه 22 خرداد را برای ملت کم رنگ نماید و دولت برآمده از حضور باشکوه 40 میلیونی ملت را به دولتی ضعیف و مستاصل مبدل سازد. با زوال تحرکات خیابانی فتنه سبز، مرحله نهایی مهار کودتای مخملی که «اعتماد سازی» و «باز گرداندن آرامش ذهنی به آسیب دیدگان تهاجم رسانه ای کودتاگران» است، باید در صدر برنامه های نظام و نیروهای انقلاب قرار گیرد. در این بین دولت دهم که با حضور 85 درصدی ملت به قدرت رسیده است، بیشترین نقش را بر عهده خواهد داشت .

تلاش برای ارائه پاسخهای قانع کننده به سوالات و ابهامات شایع شده توسط رسانه کودتاگران، یکی از راهکارهای اساسی دولت در مسیر اعتماد سازی است . اما بنظر می رسد آنچه می تواند از روش مذکور در جلب اعتماد مردم نیز مؤثرتر و راهگشاتر باشد، افزایش کارآمد دولت دهم است. امروز یکی از مولفه های اساسی آنچه در علوم سیاسی «مقبولیت» خوانده می شود، «کارآمدی» است. دولتها با افزایش کارآمدی بر محبوبیت و مقبولیت خویش   می افزایند و بدین وسیله با تقویت پشتوانه مردمی و همراهی افکار عمومی، راه را برای پیشبرد برنامه های توسعه هموار می سازند .

در نگاهی فراتر کارآمدی را می توان یکی از مولفه های اصلی در مشروعیت بخشی به نظام مردم سالار دینی دانست، به نحوی که «دولت ناکارآمد» حتی با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه خواهد بود. این نکته مهم پیش از این در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. معظم له در باب نسبت بین کار آمدی و مشروعیت می فرمایند: «مشروعیت همه ی ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کارآیی ها و کارآمدی مسوولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود. هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. این که ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیس جمهور، نماینده مجلس و برای وزیر شرایطی قائل شده ایم و با این شرایط گفته ایم این وظیفه را می تواند انجام بدهد، این شرایط، ملاک مشروعیت بر عهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است که قانون و ملت به ما عطا می کند.»

با توجه به تاثیر مهم کارآمدی بر اعتماد سازی است که «سناریوی ناکارآمد جلوه دادن دولت دهم» به اولویت جدید فتنه گران بعد از ناامیدی از ایجاد آشوب و کشاندن هواداران به خیابانها، مبدل گردیده است. آنها نگران دولتی هستند که همینک به رای 5/24 میلیونی مردم مستظهر است و با این پشتوانه می تواند کارهای بزرگ خود را در خدمت رسانی به ملت و ایجاد عدالت، به ثمر رساند. موفقیت دولت در تحقق برنامه ها، آخرین سنگر کودتاگران را فتح خواهد کرد و فتنه سبز را برای همیشه تاریخ به زباله دان فرو خواهد برد و از سویی دیگر انقلاب اسلامی را یک گام دیگر به تحقق اهداف خود نزدیک خواهد نمود .




تاریخ : دوشنبه 88/9/9 | 8:43 صبح | نویسنده : احدی | نظر

بسیجی امروز

5 آذر سالروز صدور فرمان امام (ره) برای تشکیل بسیج مستضعفین است و به همین مناسبت این روز به نام روز بسیج نامگذاری شده است . بی شک تشکیل هسته های اولیه مقاومت و فرمان امام (ره) برای تشکل های مردمی در آن مقطع از تاریخ جنگ تحمیلی و انقلاب کارکردها و اهداف خاص خودش را داشته است.

از جمله دفاع همه جانبه از انقلاب و کشور. پس یکی از اولین کارکردهای بسیج با توجه به زمان و مقطع شکل گیری آن دفاع و به عبارتی شاخه نظامی و رزمی آن بوده است. گر چه هنوز هم یکی از کارکردهای اساسی و اهداف و انتظارات همگانی از بسیج کارکرد نظامی و دفاعی آن در مقابل تهاجم های نظامی احتمالی است و در گذشته و خصوصاً در هشت سال دفاع مقدس کارکرد نظامی و دفاعی بسیج پر رنگ تر بوده است، با این حال امروز می توان بسیج را یک تفکر برای سازندگی و نگهداری کشور قلمداد کرد. اگر این تفکر در گذشته ای نه چندان دور در قالب های نظامی تأمین می شده است که از آن گریزی نیز نبوده است و هر چند در گذشته دفاع و حضور در عرصه های نبرد واجبی کفایی به حساب می آمده است و بنا بر ضرورت مردم سازمان دهی شده به عرصه دفاع می شتافتند، اما امروزه بسیج و همیاری عمومی برای سازندگی کشور ضرورتی انکار ناپذیر است .

اگر در گذشته حضور بسیجی در عرصه های جنگ تحمیلی واجبی کفایی به حساب می آمده است، امروز نبرد در عرصه های مقابله با تهاجم فرهنگی دیگر واجبی کفایی نیست، بلکه حضوری همه جانبه را می طلبد. امروز هر کس قدمی در جهت نگهداری کشور و سازندگی میهن اسلامی بر دارد و نقشی در مبارزه با تهاجم فرهنگی داشته باشد بسیجی است. کارمند وظیفه شناس و پرکار، معلم دلسوز، شاگرد کوشا، نظامی هوشیار و هر شهروند دلسوخته و نگران آبادانی و آزادی و تمامیت ارضی و هویتی و فرهنگی کشور بسیجی اند و چنانچه در حضور شغلی و کاری با عرقی وطن پرستانه انجام وظیفه کنند، بسیجی وار عمل کرده اند. بسیجی امروز در منطقه نظامی و جنگی خاصی چون غرب و جنوب و با دشمن مشخص و از روبه رو مبارزه نمی کند، بلکه با دشمنی با تفرندهای فرهنگی و در عرصه ای به گسردگی جهان رسانه ای و به اصطلاح امروز در دهکده جهانی رسانه ای مشغول مبارزه است .

برای چنین بسیجی امروز غیر از آمادگی نظامی و فیزیکی زیرکی و آشنایی به زمان و آگاهی از ترفندهای فرهنگی و فکری علاوه بر ترفندهای نظامی ضروری است. به فرموده رسول اکرم (ص) که فرمودند: «مومن زیرک است» بسیجی امروز بیش از چابکی نظامی و فیزیکی به زیرکی و تیزهوشی و دشمن شناسی و توان خواندن فکر دشمن نیازمند است .




تاریخ : دوشنبه 88/9/9 | 8:39 صبح | نویسنده : احدی | نظر

@@@ بغل راننده @@@
شخصی شنیده بود که بعضی از مردم برای پیاده شدن از ماشین به راننده می گویند :  لطفا همین بغلها مرا پیاده کنید
او نیز این جمله را حفظ کرد ویک روز که سوار ماشین شده بود به راننده
گفت :
لطفا همین کنارها مرا بغل کنید .

@@@ احتمال @@@
یک نفر با کت وزیر شلواری نشسته بود
همسرش گفت: چرا کت رواز تنت درنیاوردی؟
جواب داد، آخه شاید مهمون بیاد.
پرسید:س چرا با زیرشلواری نشسته ای ؟
یارو گفت : خب ، شاید هم مهمون نیاد .

@@@ صدای بچه @@@
اولی :
خانم .. این بچه شما چه صدایی داره ، آدمو خسته میکنه ، ساکتش کنین .
دومی :
شما انتظار دارین یه بچه ی دو ساله صدای شجریان داشته باشد ؟؟

@@@ زیاد شدن حافظه @@@
چیز هایی که باعث زیاد شدن حافظه می شود :
خوردن شیرینی ، عدس ، گوشت، نان سرد ، قرائت آیه الکرسی ، دائم الوضو بودن ، رو به قبله نشستن به صورت علما نظر کردن و اطاعت امر والدین ، بیدار شدن در شب و مشغول شدن در آن به عبادت خداوند متعال .




تاریخ : پنج شنبه 88/9/5 | 12:50 صبح | نویسنده : احدی | نظر

 ( ادامه آثار حضور در مسجد )

در این دوران نه تنها آثار سیاسی حضور مردان در مسجد بلکه آثار سیاسی حضور زنان در مسجد نیز مشهود است. که حضور حضرت فاطمه (س)در مسجد ودفاع وی از حق ولایت علی (ع)، یکی از آنهاست. همچنین سخنرانی حضرت زینب در مسجد که از مسلمات تاریخی است. این اثر را در انقلاب اسلامی نیز می توان به خوبی مشاهده کرد . تربیت سیاسی که در مسجد ارائه می شود،به دلیل ماهیت مذهبی آن می تواند نسلی راپدید آورد که پشتوانه جامعه دینی باشند ودر برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را داشته باشند. از این روحضور زنان در کنار مردان در مسجد ضروری می باشد، چرا که اگر زنان از حضور در این مکان محروم شوند،در واقع این تربیت بطور ناقص انجام خواهد شد. در حالی که بانوان به دلیل تاثیر عمیق تر بر فرزندان و نقش تربیتی خود،درصورت برخورداری از تربیت سیاسی مسجد ، بلوغ سیاسی را بطور شگفت انگیزی افزایش خواهند داد.

5 . آثار روحی واخلاقی

فضای مسجد،نورانی والهی است. چنانچه پیامبر اکرم(ص)نیز در حدیثی به آن اشاره فرموده است. ( قومی با یکدیگر در مسجدی از مساجد خداوند متعال برای تلاوت وآموختن قرآن ننشینند، مگر آنکه آرامش برایشان نازل ورحمت الهی شامل حال آنها شود. وخداوند از آنها در میان کسانی که نزد او هستند یاد میکند. )

در حدیث دیگری از آن حضرت می خوانیم که فرمود: هر کس که مسجد ها خانه اش باشد، خداوند آسایش وآرامش و عبور از صراط را برای او ضمانت می کند . واینگونه است که مومن درمسجد، به مانند ماهی در دریا می ماند . اطمینان وآسایش حاصل از حضور در مسجد، توانایی انجام صحیح وظایف و تکالیف شرعی دیگر را نیز بدست خواهد داد . در این زمینه این نکته را نیز یادآور می شویم که به دلیل لطافتهای روحی و تاثیر پذیری عاطفی شدید در بانوان ، نیاز به حضور برای کسب آرامش الهی و قلبی، در باره آنان بیشتر احساس می شود.

از نظر اخلاقی نیز وضع به همین ترتیب است، زیرا زنان به دلیل اینکه بیشتر عمر خود را در خانه ها صرف خانه داری و تربیت فرزندان می کنند و بارها در مشکلات مختلف در تنگنا قرار می گیرند، بیشتر از مردان نیازمند آرامش و یافتن محلی برای کسب راحتی روانی هستند. والبته در فضایی به نام مسجد که اساس آن بر نورانیت،عبودیت و ارتباط خالق و مخلوق است، امکان فراهم شدن آن بیشتر است. ویژگیهایی که در جماعت هست،در غیر آن نیست.امام صادق (ع) فرمود: ( هرگاه پدرم از چیزی غمگین می شد،زنها و بچه ها را فرا می خواند و دعا می کرد وآنها آمین می گفتند . )

6 . آثار معنوی و اخروی

در روایات از ثوابها و اجرهای متعدد برای حاضران در مساجد، فراوان یاد شده است از جمله: در تورات نوشته شده است که خداوند می فرماید: مسجد ها خانه های من در زمین هستند . خوشا به حال کسی که خود را در خانه اش تمیز کند و در خانه من به زیارتم بیاید و حق زائر این است که میزبان او را محترم شمارد .

قال رسول الله (ص) : مساجد بازاری از بازارهای آخرتند. آمرزش از وسایل پذیرایی آنهاست و هدیه ی آنها بهشت است . قال رسول الله (ص) : هفت گروه در قیامت مورد توجه خدا قرار می گیرند ... شخصی که وقتی از مسجد خارج می شود تا زمان برگشت ، توجه اش به مسجد باشد . قال الصادق (ع): اهل مسجد به کمتر از سه ویژگی باز نمی گردد : یا دعایی می کند که خداوند به برکت آن ، او را به بهشت می برد ، یا دعیی می کند که به سبب آن بلای دنیا را از او دور می کند و یا ....

این همه نشان می دهد، حضور در مسجد، علاوه بر آثار دنیوی،از جنبه اخروی و کمالات معنوی نیز- به عنوان عاملی تاثیر گذار- مورد توجه است.نقل است که شیخ الرئیس ابو علی سینا برای ابو سعید ابوالخیر نوشت: چه لزومی دارد، مردم همه در مسجد اجتماع کنند،بااینکه خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر است. هر جا که باشی اگر رابطه ات با خدا برقرار باشد،نتیجه خواهی گرفت. وی در پاسخ نوشت: اگر چند چراغ در یک جا روشن باشد، اگر یکی از آنها خاموش شد، چراغهای دیگر روشن است، ولی اگر همان چراغها هر کدام در یک اتاق باشد، اگر یکی از آنها خاموش شد، آن اتاق در تاریکی فرو خواهد رفت. انسانها نیز این گونه اند، بعضی گناهکارند، اگر تنها باشند، شاید موفق به کسب فیوضات الهی نشوند، ولی اگر در جمع باشند، شاید خداوند به برکت افراد دیگر ، آنها را هم مشمول برکات خود سازد




تاریخ : پنج شنبه 88/9/5 | 12:46 صبح | نویسنده : احدی | نظر

سلام بسیجی

سلام بر تو که مروارید خاطرات همیشه زنده شهامت و استواری را در صدف جانت پرورانده ای عشق الهیت را ، قلب آسمانیت را می ستایم و از خداوند می خواهم که فرزندان این مرز همیشه سربلند ایران اسلامی پاسدار خوبی برای ارزشها یی باشند که تو پایدار ساختی

هفته بسیج بر بسیجیان همیشه بیدار مبارک

پیام رییس جمهور بمناسبت هفته بسیج

رییس‌جمهور با تبریک آغاز هفته بسیج به همه مردم ایران گفت: امروز حرکت بسیج، الگویی تمام‌عیار برای ملت‌هایی است که خواهان عزت، سربلندی، پیشرفت، استقلال و حاکمیت ارزش‌های انسانی هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: طبیعتا بدخواهان و آنهایی که پرچمدار کینه، ظلم، خودخواهی، استکبار و استیلا هستند دقیقا در نقطه مقابل بسیج و فرهنگ بسیجی قرار دارند. رییس‌جمهور با اشاره به تعاریف مختلف بسیج افزود: معنای بسیج از نظر بنده این است که هر کس و هر انسانی به عمق وجود خود مراجعه کند دو احساس را در کنار یکدیگر می‌بیند . احمدی‌نژاد افزود: انسان همواره در عمق وجود خود ویژگی‌های عدالت، پاکی، صمیمیت، صداقت، فداکاری، گذشت، بزرگواری، ایثار، ارزش‌های انسانی و یگانه‌پرستی را تکریم می‌کند و آنها را بسیار دوست دارد. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد : انسان حس دیگری دارد که در آن، از ذلت، خودخواهی، حسادت، بداخلاقی، ظلم و تجاوز منزجر است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: اگر بنا باشد این دو احساس در یک روند اجتماعی و در مسیر حرکت یک ملت، متشکل و سازمان یافته و در زندگی هم جاری شوند، به بسیج و فرهنگ بسیجی می‌رسیم . وی در ادامه با درود به روح پرفتوح امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به خاطر تشکیل بسیج گفت: امام خمینی (ره) آمدند و همه ملت‌ها به ویژه ملت پیشگام ایران را به عمق وجود خودشان و به آن اصالت انسانی که خداوند برای او خلق کرده است برگرداندند. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد : رحمت خدا بر آن امام عزیزی که نهال عظیم بسیج را غرس کردند و امروز این نهال به شجره تنومندی تبدیل شده است.

رییس‌جمهور افزود: در طول سی سال گذشته هر چه در کشور به دست آورده‌ایم و هر چه عزت، استقلال، پیشرفت، همبستگی ملی و احساس سربلندی داریم همه به خاطر جاری بودن فرهنگ بسیج است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: این فرهنگ به خاطر حضور بسیجیان عزیز است که بدون چشمداشت و بدون نگاه کردن به خود و منافع شخصی، همواره در مسیر آرمان‌های عظیم ملت بزرگ ایران و دفاع از حیثیت این ملت عزیز، آماده فداکاری بوده‌اند. رییس‌جمهور با اشاره به نقل قولی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران درباره بسیج گفت: امام فرمود دفترتشکل بسیج را همه صلحا و مجاهدان در طول تاریخ امضا کرده‌اند که معنای آن جاری بودن حقیقت ناب در زندگی بشر است و امروز این حرکت به گستردگی هر چه تمام‌تر در ایران ادامه دارد.

بر اساس این گزارش به نقل از واحد مرکزی خبر، احمدی‌نژاد در پایان با اشاره به سفر دوره‌ای خود به دو کشور غرب افریقا و همچنین به سه کشور امریکای لاتین افزود: توفیق ندارم در هفته بسیج در کانون جوشش فرهنگ بسیجی در ایران باشم اما امیدواریم در این سفر بتوانیم با فرهنگ و روحیه بسیجی در راه خدمتگزاری به ملت عزیز ایران حرکت کنیم.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره):


ـ بسیج شجرة طیبّه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات تعیین و حدیث عشق می‌دهد.
ـ اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.
ـ بار دیگر تأکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.
ـ ملیت که در خط اسلام ناب محمدی(ص) و مخالف با استکبار و پول‌پرستی و تحجرگرایی و مقدس‌نمایی است باید همة افرادش بسیجی باشند.
ـ در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجیم.
ـ بسیج لشگر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همة مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‌اند.
ـ بسیج مدرسة عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند.
ـ من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیحیانم محشور گرداند.
ـ تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیة خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.

ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ( مدظله العالی ) :


ـ‌ بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است.
ـ پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحناه و فداه) مهدی موعود عزیز یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.
ـ شما جوانان بسیجی و سپاهی و جوانان مؤمن آگاهی را با احساس مسئولیت و شور و شعور همراه کردید.
ـ نیروهای نظامی و بسیجی ما مؤمن و با اخلاصند و به عنوان پشتوانه‌ای که هیچ خدشه‌ای در آن راه ندارد, محسوب می‌شوند.
ـ انکار بسیج, انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.
ـ اگر بسیج در دوران پس از جنگ نبود و اگر امروز هم نباشد, کمیت این انقلاب و این نظام واهمة حرکتهای سازندة این کشور لنگ است.
ـ انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.
ـ تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد, به نیروهای بسیج, به انگیزة بسیح به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.
ـ فرزندان بسیحی‌ام با حضور خود در هر صحنه‌ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.
ـ بسیج, یعنی نیروی کارآمد کشور برای همة میدانها
ـ همه جا چیزی شبیه بسیج هست, تنها به این درخشندگی, به این فراگیری, به این زیبایی, به این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.
ـ این فداکاری, من در جایی سراغ ندارم.
ـ نیروی عظیم بسیج مردمی است, این بسیج در همة قشرها هست.
ـ بسیج, اختصاص به یک منطقة جغرافیایی ویک منطقة انسانی و طبقاتی و قشری ندارد, همه جا هست.
ـ ایمان عاشقانه, ایمان عمیق, ایمان توأم با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است باعث درخشان شدن بسیج شد.
ـ دانشجوی بسیجی دشمن کمین گرفته را از یاد نمی‌برد و غافلانه خو و دانشگاه و کشورش را به دست تطاول دشمن نمی‌سپرد.
ـ بسیاری از پیشرفتهای کشور مرهون تفکر بسیجی است.
ـ هریک از آحاد قشرهای مختلف جامعه که دارای روحیة حساس مسئولیت و ایمان باشد, بسیجی است.
ـ بسیاری از پیشرفتها و موفقیتهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف مرهون تفکر و میل بسیجی است.
ـ بسیجی یعنی علی که تمام وجودش وقف اسلام بود.




تاریخ : دوشنبه 88/9/2 | 1:24 عصر | نویسنده : | نظر


  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه