سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

چند عامل موفقیت تحصیلی دانش آموزان

در پشت تمام موفقیت ها ( شغلی ، کاری ، تحصیلی و نظایر آن ) عوامل مختلفی است که می تواند باعث به ثمر رسیدن آن شود موفقیت تحصیلی نیز از این قاعده مستثنی نیست .

اولین و مهمترین عاملی که می تواند بستری مناسب برای موفقیت در تحصیل را همراه آورد «هوش» است . هوش توانائی عملکرد مغز است که از والدین به کودک به ارث می رسد ، گفته شده حدود 75 درصد از توانائی ها و عملکرد ذهن ما توسط وراثت منتقل می شود امّا 25 درصد مابقی توسط محیط مناسب به وجود می آید ، یعنی اگر فردی با هوش بالا متولّد شود امّا در محیطی بزرگ شود که امکانات مناسب را برای فرد به وجود نیاورد می تواند موجب پسرفت وی شود . اگر کودکتان هوش بالایی دارد امّا انگیزه لازم را برای درس خواندن نداشته باشد سدّی بزرگ برای پیشرفت او محسوب می شود . انگیزه یعنی تمایل به انجام کار و صرف انر‍‍ژی برای آن .

عامل دوم : استقامت و پایداری در برابر شکست ها و ناملایمات و خستگی هاست . در اینجا نکته ای را باید مدّ نظر داشت و آن این است که کودکان از آنجائیکه صبر و مقاومت و پایداری بزرگترها را ندارند ممکن است با یک شکست هر چند کوچک و یا خستگی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و با بهانه تراشی های مختلف درس و کتاب را کنار بگذارند . در اینجا اگر والدین کمی حوصله به خرج دهند و سعی کنند شرایط کودک خود را درک کرده ، با امیدواری به او و دادن روحیه و پاداشهای معقول استقامت و پایداری کودک را دو چندان کنند کمک بسیار بزرگی را برای پیشرفت فرزند خود انجام داده اند .

سومین عامل جستجوی تازگی است ، افرادی که روحیّه تنوع طلبی دارند این انگیزه را دارند که برای رسیدن به مطالب نو و بدیع فعالیت کنند .

 چهارمین عامل تداوم است ، کودکانی که مدام به هر دلیلی از حضور منظم در کلاس درس فرار کرده و در حفظ توجه و تمرکز در کلاس مشکل دارند در یادگیری دروس هم با مشکل مواجه شده و از پیشرفت باز می مانند ، البته همچنان که گفته شد محیط نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی فرزندان بر عهده دارد هنگام تولد مغز نارس ترین ارگان بدن است . با فراهم آمدن شرایط محیطی مناسب ارتباط بین نورونها و سلولهای مغزی به مراتب بیشتر می شود و زمینه مناسبی را برای یادگیری فراهم می آورد . تغذیه مناسب ، سلامت جسمی ، کیفیت تحریک محیطی ، جو عاطفی خانواده و میزان پاسخ دهندگی به رفتارهای کودک از جمله عواملی هستند که موجب جهت دهی مناسب برای کودک می شود .

اگر دو کودک که دارای بهره هوشی یکسان هستند را در دو محیط متفاوت که یکی غنی و دیگری فقیر است قرار دهیم مطمئناً کودکان با محیطی مناسب تر عملکرد بهتری را از خودشان نشان خواهند داد .

 




تاریخ : دوشنبه 91/12/14 | 10:19 عصر | نویسنده : احدی | نظر

  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه