سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی 

 

اگر چه امروزه بهترین امکانات ارتباط رسانه ای دنیا در قالب اینترنت تجلی یافته ، اینترنت هم چون یک قایق دریانوردی ما را به سواحل زیبای جهان می برد ، اما واقعیت این است که در این سواحل کوسه های خطرناکی نیز وجود دارد که نوجوانان و جوانان ما را تهدید می کنند .

با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و نبود موانع قانونی کافی برای جلوگیری از این آسیب ها ، بهترین کار ، رعایت مسصائل ایمنی توسط والدین و خود کاربران است که البته این امر می تواند از طریق خانواده ، مدرسه و هم سالان نیز صورت بگیرد .

اگر چه راه کار های قانونی و فیلترینگ برخی سایت ها توسط دولت ، در عمل تا حد بسیاری سودمند بوده است و شرط لازم محسوب می شود ، اما باید به دنبال راه کارهایی باشیم که بتوانیم این آثار منفی و مخرب را کاهش دهیم . این راه کار ها و تدابیر باید توسط والدین ، اولیای مدرسه و دوستان و هم سالان اندیشدده شود.

 

الف ) تدابیر پیشگیرنده توسط والدین:

 

1-والدین حتی الامکان باید با فعالیت های اینترنتی و آن چه فرزندانشان در این فضا می توانند انجام دهند ، آشنا شوند و راه های مقابله با آن را فرا بگیرند .

 

2-والدین باید کامپیوتر ها را در منزل در جایی قرار دهند که امکان استفاده خصوصی از آن وجود نداشته باشد و بتوانند به راحتی فعالیت های فرزندان را تحت نظر داشته باشند .

 

3-والدین و فرزندانشان می توانند درباره قواعد ومقررات استفاده از اینترنت در منزل بحث و تبادل نظر کنند و در نهایت والدین مقررات خاصی را در این زمینه به فرزندان خود ابلاغ نمایند و موضوعات و موارد مربوط را به آن ها تذکر دهند . به عنوان مثال :

الف ) زمان و شرایط لازم برای استفاده از اینترنت .

ب ) مدت زمانی که فرزند می تواند از اینترنت استفاده کند .

ج ) انواع وب سایت ها و فعالیت های قابل قبول و غیر قابل قبول .

د ) اطلاعاتی که می تواند در ضمن استفاده از اینترنت افشا کرد .

ه ) چگونگی مواجهه با مشکل در هنگام استفغاده از اینترنت و کمک گرفتن از والدین.

 

4-والدین باید دیدگاه خود را در خصوص موضوعات صریح جنسی و رفتار های ناشایست تشریح کنند و درباره غیر مجاز و مخرب بودن برخی از سایت ها برای فرزندانشان توضیح دهند ، زیرا در غیر این صورت ، آن ها واکنش های منفی نشان خواهند داد و به بیراهه خواهند رفت .

 

5-والدین باید این واقعیت را بپذیرند که فرزندانشان ، نسبت به آن ها ، بیشتر با فضای اینترنت خو گرفته اند ، لذا اگر می خاهند در این مورد اقدامات موثری انجام دهند باید وقت بیشتری صرف کرده ، این خلاء را پر کنند .

 

6-والدین باید به تفاوت میزان اعتماد به نفس فرزندان خود رد فعالیت های آن لاین و فعالیت در فضای خارج پی ببرند و به آن توجه داشته باشند . جوانان ممکن است در فضای مجازی دست به کار هایی بزنند که در عالم فیزیکی جرئت ارتکابش را نداشته باشند . به همین دلیل والدین باید نسبت به فعالیت های آن ها مراقبت ویژه ای به عمل آورند .

 

7-والدین باید به فرزندانشان هشدار دهند که کلمات گذر خود را کاملا مخفی نگه دارند و حتی در اختیار نزدیک ترین دوستان خود نیز قرار ندهند تا با استفاده از نشانی پست الکترونیکی آن ها مطالب نامناسب برای دیگران ارسال نگردد .

 

8-باید به نوجوانان آموزش داد تا هیچ یک از اطلاعات و عکس های شخصی و خانوادگی خود را ، به ویژه در اتاق های گفت و گو ، در اختیار کسی قرار ندهند .

 

9-مجموعه اطلاعاتی که نوجوانان وارد کامپیوتر می کنند ، باید قابل ردیابی بوده ، از مخفی کردن و پاک کردن آن ها خودداری نمایند تا والدین در صورت ضرورت بتوانند آن ها بازبینی کنند و بر فعالیت های آن ها اشراف داشته باشند .




تاریخ : یکشنبه 93/12/3 | 10:52 عصر | نویسنده : احدی | نظر

  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه