سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حکمت و حکایت

گویند شغالی چند پر طاووس برخود بست و سرو و روی خویش را آراست و به میان طاووسان در آمد. طاووسها او را شناختند و با منقار خود براو زخمها زدند. شغال ازمیان آنان گریخت و به جمع همجنسان خود باز گشت اما گروه شغالان نیز او را به جمع خود راه ندادند و روی خود را از او بر می گرداندند شغالی نرمخوی و جهاندیده ، نزد شغال خود خواه و فریبکار آمد و گفت اگر به آنچه بودی و داشتی ، قناعت می کردی ، نه منقار طاووس بر بدنت فرود میآمد ونه نفرت همجنسان خود را بر می انگیختی آن باش که هستی و خویشتن را بهتر و زیباتر و مطبوع تر از آنچه هستی ، نشان مده که به اندازه ی بود ، باید نمود.




تاریخ : شنبه 88/8/30 | 11:45 عصر | نویسنده : احدی | نظر

آثار حضور در مسجد 

مسجد خانه خدا در زمین ، مرکز وحی ، منبع فیوضات معنوی وبرکات گوناگون برای نمازگزاران وجامعه اسلامی است. بی گمان مکانی که چنین جایگاهی نزد خداوند دارد حضور در آن آثار فراوانی را خواهد داشت و بدون تردید شامل حال مکلفان و حاضران در مسجد اعم از زن ومرد نیز خواهد بود . آثار حضور در مسجد چنان متنوع است که به سختی می توان پیرامون تمامی آنها سخن گفت.

چنانکه در یکی ازاحادیث امام علی(ع) ، برای حضور در مسجد هشت اثر برشمرده است : کسی که به مسجد رفت وآمد میکند یکی ازمنافع هشتگانه نصیب او می شود : برادری مفید وباارزش درراه خدا یا علم ودانش نو. یادلیل وبرهان محکم ( برای تثبیت عقاید ) یا کلماتی که موجب هدایت شود ( می شنود ) یا رحمت مورد انتظاری ( شامل حال او می شود ) یا مواعظی که او را ازفساد  و گناه باز دارد ( می شنود ) یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می کند .

برخی از آثار حضور در مسجد را می توان به شرح زیر مورد مطالعه قرار داد : 
1. آثار عبادی
از مسجد به عنوان خانه های خدا در زمین ونیز خانه های متقیان ومومنان یاد شده است. این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد رانشان می دهد. اینکه مسجد ها اولا واساسا برای ایجاد ارتبتط بین بنده ومعبود او واعلام بندگی ومعبودیت برای آفریدگار بنا می شوند. بر این اساس نیز اصلی ترین اثر حضور در آن در بعد عبادی خواهد بود: هنگام عبادت ودر هر مسجدی به سوی او توجه کنید واورا بخوانید ودر دین خود را برای او خالص کنید. همچنان که در آغاز شما را آفرید . بار دیگر در رستاخیز باز میگردید.

2. آثار علمی
کارکرد علمی مسجد در عصر رسول خدا (ص) وتوصیه های ائمه (ع) دراین باره ، ما را بایکی دیگر از آثار حضور در مسجد آشنا می سازد. رسول خدا (ص) فرمود : هر نشستنی در مسجد بیهوده است ،مگر اینکه برای سه کار باشد ، خواندن قران ، ذکر خدا، پرسش از علم . 

3. آثار اجتماعی
مسجد به عنوان یک مرکز دینی برای عموم ، نقش اسلسی در شکل گیری اجتماعات مسلمین دارد. از این جهت بطور طبیعی مسجد میتواند کارکرد اجتماعی نیز داشته باشد. حضور زنان و مردان وتبادل اخبار واطلاعات اجتماعی ، جویا شدن از احوال هم واحوال مسلمین، تنها بخشی از این ظرفیت بزرگی است که مساجد دارند. در این مکانها مومنان فرصت می یابند با جمعی آشنا شوند که از نظر دین وعبودیت با آنان همرنگ هستند وتوان ایجاد گروههای اجتماعی هماهنگ را دارند. بنابراین آنان می توانند از بین اهل مسجد برادران و خواهران مناسبی،از حیث دینی ،برای خود بیابند که طبعا آثار آن در ابعاد اجتماعی بروز خواهد کرد.

امام صادق (ع) فرمود: اهل مسجد به کمتر از یکی از سه چیز از مسجد بر نمی گردد(که یکی از آنها ) دوستی است که از او درمسیر خدا استفاده می کند. زنان و مردان باحضور در مسجد می توانند از یک اجتماع سالم دینی بهره مند شوند . طبق روایتی که از امام علی (ع) نقل شد ، تاثیرات رفتاری که حضور در مسجد بر جای می گذارد، می تواند جامعه دینی را از فساد وگناه پاک کرده و مسلمین را به سمت یک جامعه سالم هدایت کند:یا کلماتی می شنود که او را از فساد و گناه باز می دارد .ویا به خاطر ترس(از خدا) یا حیا و آبرو، گناهی را ترک می کند . بر این اساس حضور در مسجد، می تواند نقش باز دارنده در ارتکاب جرایم وگناهان نیز داشته باشد. 

4. آثار سیاسی
مسجد همواره در کنار کارکرد اجتماعی، عبادی و معنوی خود، کانون سیاسی در جامعه مذهبی نیز بوده است.این کارکرد چه در زمان پیامبر و چه در زمان خلفاء و امام علی (ع) و دیگران قابل پیگیری است و نمونه های فراوانی در باره آن می تواند ذکر کرد.

ادامه دارد...




تاریخ : پنج شنبه 88/8/14 | 9:4 صبح | نویسنده : احدی | نظر

دوزخ سرد

در جنگ ها و فجایع دنیای امروز، دیگر بین نظامی و غیرنظامی تفاوتی وجود ندارد و خطرات ناشی از آنها همه را در برمی گیرد.

امروزه کشورهای استعمارگر در کنار سلاح های مرگباری همچون کلاهک های اتمی، موشک های قاره پیما، ناوهای هواپیمابر و... به روش های مرگبارتر دیگری همچون سلاح های شیمیایی، بیولوژیک و میکروبی دست یافته اند که کاربرد آنها می تواند باعث یک تراژدی جهانی گردد.

شاید تصور این امر کمی مشکل باشد ولی در آینده ممکن است به جای یک بمب چند تنی حاوی مواد منفجره، یک بسته چند کیلوگرمی حاوی عوامل بیمار ی زای انسانی، حیوانی، گیاهی یا مشترک بر سر یک کشور ریخته شود که فاجعه ای بسیار ناگوارتر در پی خواهد داشت.

سلاح های شیمیایی بنابر تعریف سازمان ملل متحد و متخصصان، عبارتنداز تمام مواد شیمیایی، خواه به صورت گاز، مایع یا جامد که به خاطر اثرات سمی مستقیم روی انسان، حیوان و گیاه به کار گرفته می شوند. از جمله مشخصات سلاح های شیمیایی عدم تشخیص تأثیرات و عوارض آتی آن در محیط است که باعث می شود راه های مقابله با آن بسیار دشوار و گاهی غیرممکن شود.

اولین بار سربازان آلمانی در 22  آوریل 1915  (جنگ جهانی اول) در منطقه ای از بلژیک به نام یپرس با استفاده از 6 هزار سیلندر گاز کلر، 168  تن از این گاز کشنده را علیه دشمن به کار گرفتند که این امر موجب مرگ 6  هزار نفر از سربازان متفقین شد. پس از آن این روز به نام «روز تولد جنگ شیمیایی مدرن» شناخته شد.

آثار کشنده این سلاح ها به حدی وسوسه انگیز بود که تا پایان جنگ جهانی اول بر اثر به کارگیری این سلاح ها بیش از یک میلیون نفر زخمی و کشته شدند. این عوارض هولناک، کشورهای جهان را بر آن داشت تا با امضای توافقنامه ای بین المللی، استفاده از این سلاح ها را ممنوع کنند. پس از آن توافقنامه  1925  ژنو به امضا رسید.

در جنگ جهانی دوم با وجود انباشته بودن زرادخانه ها، از این سلاح مخوف و مهلک استفاده نشد. شاید دلیل آن ترس هر یک از گسترش به کارگیری این سلاح ها توسط طرف مقابل بود. عده ای هم یکی از علل عدم به کارگیری این سلاح ها را مصدومیت هیتلر در جنگ اول جهانی بر اثر گاز خردل و درک او از آثار این سلاح ها می دانستند! اما پس از اولین تجربه تلخ در ، 1915   بزرگ ترین و وسیع ترین حمله های شیمیایی در تاریخ، جنگ ایران و عراق بود.

عراق شیمیایی

کاربرد گسترده جنگ افزارهای شیمیایی از سوی عراق در هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران آنچنان چشمگیر است که باید به عنوان مسئله ای پیچیده به طور جداگانه و مفصل بررسی و تحلیل شود. آنچه مشخص و غیر قابل انکار است، عدم دسترسی دولت صدام در آغاز جنگ به سلاح های شیمیایی است.

روشن است که عراق به تنهایی توانایی علمی و مادی دستیابی به این سطح از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی را نداشت و در این مورد حضور دو ابرقدرت شرق و غرب آن روز از سویی و حمایت های مالی برخی کشورها در تجهیز عراق به این سلاح ها را نمی توان نادیده گرفت.

اسناد و مدارک نشان می دهد که مقادیر قابل توجهی عوامل و مواد شیمیایی ابتدا از ذخایر شوروی سابق و برخی دولت های اروپایی و ایالات متحده در اختیار عراق قرار گرفت. مثلاً زمستان 61  قراردادی بین شرکت Drereich آلمان غربی و عراق درخصوص فروش عوامل اعصاب منعقد و مابقی تجهیزات نیز به این کشور منتقل شد.

به کارگیری گسترده عراق از این تسلیحات در حدی بود که کشورهای فرستنده تا مدتی از تحویل این تجهیزات به عراق خودداری می کردند. براساس مستندات موجود حدود 50  شرکت اروپایی و آمریکایی، تجهیزات و امکانات ساخت این سلاح ها را به عراق فروخته و حتی در مواردی دولت های متبوع آنها نیز آن را تأیید و اعلام رسمی کردند.

 به عنوان نمونه دادستانی آلمان دفاتر 12  شرکت آلمانی که متهم به فروش این تسلیحات به عراق بودند را مورد بازرسی قرار داد که در جریان این بازرسی ها مدارک و شواهد فراوانی به دست آمد که این شواهد و مدارک در 1000 پرونده مجزا شروع به رسیدگی شد.

از این دست موارد فراوان به چشم می خورد؛ مثلاً اعضای مجلس سنای آمریکا با صدور قطعنامه ای در 1367.4.3  ضمن محکوم کردن عراق به خاطر استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ با ایران، از ریگان خواستند با ادامه فشارهای سیاسی، مانع استفاده بیشتر عراق از این سلاح ها شود.

استفاده عراق از سلاح های شیمیایی در جنگ با ایران به قدری گسترده و وسیع بود که حتی سکوت مرموز رسانه های غربی را شکست. رادیو استرالیا در بخش گزارش خبری خود در تاریخ 1367.1.10 ضمن تأکید بر استفاده عراق از سلاح های شیمیایی علیه مردم ایران گفت: عراق هرگاه که در تنگنا قرار می گیرد از سلاح  شیمیایی استفاده می کند.

نیویورک تایمز در شماره 1367.1.6  خود نوشت: این عمل(جنگ شیمیایی) از هر جهت و به هر مفهوم یک جنایت جنگی است که با انکارهای سست و رسمی عراق و عذر و بهانه های غیررسمی در مورد استفاده از یک سلاح ناجوانمردانه در آمیخته است. تحلیلگر روزنامه گاردین نیز در یکی از شماره های این نشریه نوشت: قدرت های جهانی می توانند عراق را از کاربرد سلاح های شیمیایی باز دارند ، اما آنها از پیروزی جمهوری اسلامی بیشتر از پایمال شدن قوانین بین المللی توسط عراق نگرانند .

استفاده عراق از سلاح های مزبور از موارد آشکار نقض مقررات بین المللی و از نمونه های جنایت علیه صلح و امنیت بشری است. هر چند عراق متعهد بود از کاربرد این گونه سلاح ها امتناع کند ولی در عمل به شدید ترین نحو آن را نقض نمود . قبح این جنایات تا بدان حد است که مقامات رژیم بعث عراق از اقرار صریح بدان امتناع ورزیده و در مجامع بین المللی و مصاحبه های مطبوعاتی استفاده از سلاح های شیمیایی را انکار می کردند .




تاریخ : دوشنبه 88/8/4 | 10:56 عصر | نویسنده : احدی | نظر

@@@ تاخیر @@@  

مادر زنی به خانه دامادش رفت تا چند روزی را با آنهاباشد.
در هال خانه مشغول گفتگو بودند که ناگهان ساعت بزرگ دیواری بر زمین افتاد.
مادرزن گفت: شانس آوردم که چند لحظه قبل جایم را عوض کردم وگرنه می افتاد روسرم ومی مردم.
داماد باناراحتی گفت:این ساعت لعنتی همیشه تاخیر دارد.

   @@@ ریش مشکلات @@@ 

  روانپزشک به بیمار گفت:آقای عزیز باید به ریش مشکلات خندید تا آنها را از بین برد.
بیمار خندید وگفت:آقای دکتر مشکلات من زن ومادر زن من هستند که هیچ کدام ریش ندارند.  

@@@ فرنی @@@ 

  به یک نفر که اسهال شده بود گفته بودند فرنی بخور تا اسهالت را بند نماید.
گفته بود فرنی خودش را نمی تواند نگه دارد مرا چگونه می تواند نگه دارد؟ ( یعنی خودش شل است )

   @@@ مالک زمین @@@  

 دو نفر بر سر قطعه زمینی نزاع می کردند هر یک می گفت که زمین مال من است.
پیش حضرت عیسی (ع) رفتند و حضرت فرمودند: زمین چیز دیگری می گوید. پرسیدند چه می گوید؟
 گفت: می گوید آن دو نفر از آن من هستند. 




تاریخ : یکشنبه 88/8/3 | 1:51 عصر | نویسنده : احدی | نظر


  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه