سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن و تاریخ

مسأله انتظار فرج که موضوع بحث این گفتار است ضمن اینکه بحث فلسفی و اجتماعی است ، بحثی دینی و اسلامی است و همچنانکه گفتیم ریشه قرآنی دارد . پس قبل از آن که درباره چگونگی انتظار به بررسی بپردازیم باید نظر قرآن را درباره جامعه و سرگذشت متحول و متغیر آن که تاریخ است روشن‏ کنیم . در این که آیه قرآن مجید تاریخ را به عنوان یک درس و یک منبع معرفت‏ و شناسائی ، یک موضوع تفکر و مایه تذکر و آیینه عبرت یاد می‏کند جای‏ تردید نیست . ولی آیا قرآن به تاریخ به چشم فردی می‏نگرد یا به چشم‏ اجتماعی ؟ آیا قرآن تنها نظرش این است که زندگی افرادی را برای عبرت‏ سایر افراد طرح کند یا نظرش به زندگی جمعی است ، لااقل زندگی جمعی نیز منظور نظر قرآن هست ؟ و به فرض دوم آیا از قرآن می‏توان استنباط کرد که‏ جامعه ، مستقل از افراد ، حیات و شخصیت ومدت و اجل و حتی شعور و ادراک و وجدان و ذوق و احساس و نیرو دارد یا نه ؟ و بنابراین فرض آیا از قرآن کریم می‏توان استنباط کرد که بر جامعه‏ها و اقوام و امم " سنت " ها و روش‏ها و قوانین معین و مشخص و یکسانی حاکم است یا نه ؟ البته بررسی کامل این مطلب نیازمند به رساله‏ای جداگانه است ، این جا به طور اختصار عرضه می‏دارم که پاسخ هر سه پرسش مثبت است.

ادامه مطلب...


تاریخ : دوشنبه 88/6/23 | 11:2 صبح | نویسنده : | نظر

7- بیان رمز و راز نماز و آثار


اسلام در دستورهای عبادی خود که اصولاً بر «تعبّد» و «تسلیم» مبتنی است به عنصر دانش و بینش و بصیرت اهتمام می‌ورزد. مسلمانی که وظیفه دارد در هر شبانه روز پنج بار ، عبادت بزرگی همچون نماز را به جا آورد ، باید رمز و راز آن را بداند. پرسشی که برای بسیاری از مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان ما مطرح می‌شود این است که «چرا باید نماز بخوانیم؟»


قرآن کریم به این پرسش با عباراتی کوتاه امّا پر محتوا ، پاسخ‌های گوناگونی داده است. در جایی می‌فرماید:


«و أقم الصلوه لذکری»
«نماز را برای آن که به یاد من باشی بپا دار».


نماز ذکر و یاد خداست ، باید آثار سازنده ذکر خدا و عواقب رویگردانی از آن را برای جوانان روشن سازیم. اگر درباره یاد خداوند تنها این آیه وجود داشت که می‌فرماید:
فاذکرونی أذکرکم
[8] «پس مرا یاد کنید تا شما را یاد نمایم».
کافی بود تا جان مشتاقان بسوزد ، امّا ما که استعداد این شوق را نداریم چه بسا بتوانیم با آیات دیگری از قرآن مجید آثار ارزنده ذکر و یاد خدا را تصور کنیم. هر انسانی آرامش و سکون را دوست می‌دارد و از اضطراب و دغدغه و نگرانی بیزار است; قرآن می‌فرماید: ذکر خدا مایه آرامش دلهاست ، ألا بذکر الله تطمئن القلوب
[9] هر انسانی وسعت زندگی و روانی آن را دوست دارد و از فشار و سختی رویگردان است. قرآن می‌فرماید: محصول رویگردانی از یاد خدا ، زندگی همراه با فشار و سختی و نابینایی و بی‌بصیرتی در دنیا و آخرت و همنشینی با شیطان است.    
و من أعرض عن ذکری فأن له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیامه أعمی
[10]  
و من یعش عن ذکر الرحمان نُقَیض له شیطانا فهوله قرین
[11]  
پس اولین آموزش قرآن به ما درباره نماز این است که نماز ذکر و یاد خداست ، ذکری که این همه آثار و فواید سازنده را در پی دارد.
حال اگر کسانی از درک لذّت یاد خدا و لذّت این که خدا به یاد ذاکران و نمازگزاران است عاجزند; می‌توانیم آثار سازنده و ملموس‌تر نماز را برای آنان تشریح کنیم تا به این فریضه الهی جذب شوند. همه ما دارای بدی هایی در عرصه فکر و عمل و رفتار هستیم و دوست داریم آنها را از وجود خود بزداییم و از کارنامه مان محو نماییم. نماز آن حسنه ایست که بدی‌ها را می‌زداید و وجود انسان را از کاستی می‌رهاند.
و أقم الصّلوه طرفی النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکری للذاکرین
[12]  
بر پایه حدیثی از امیر المؤمنین (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این آیه امید بخش‌ترین آیه‌های کتاب آسمانی است
[13] هر چند فهم این آموزش قرآنی نیز به مختصر بیداری و هوشیاری نیاز دارد; که: ذلک ذکری للذاکرین.
اگر خدای ناکرده قدری خودبین باشیم و بدی‌ها و نقایص خود را انکار کنیم دست کم باید اعتراف نماییم که چون انسانیم در معرض آلوده شدن به بدی‌ها و پلیدی‌ها هستیم. آیا در مقابل خطر آلودگی به پاد زهری که سلامتی ما را تضمین کند ، نیاز نداریم؟ قرآن می‌فرماید: آن پاد زهر همانا نماز است.    
ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر
[14]   
بشارت به بهشت برین و نعمت‌های والایی که در سرای دیگر نصیب نماز گزاران می‌شود ، زمینه مناسبی است تا شوق و رغبت به نماز فزونی یابد.   
الذین هم علی صلاتهم دائمون... اولئک فی جنات مکرمون
[15]  
بسیاری به بهشت راه می‌یابند امّا نماز گزاران در بهشت عزیز و محترمند.

 

«اهمّیّت ترویج نماز»

 

نماز خواندن یک امر واجب است از این رو وظیفه ی هر شخصی است که در ترویج این فریضه ی الهی بکوشد .

ترویج این امر الهی در جامعه باید از سنین کودکی شروع شده و در نوجوانی و جوانی به بالا ترین حد خود برسد ، زیرا روحیه ی کودکان بسیار لطیف و انعطاف پذیر بوده وشخصیت اولیه ی انسان ها در این دوره شکل میگیرد ، در نتیجه توصیه هایمان را زودتر میپذیرند ، همچنین نباید اجازه داد که دیگران قبل از ما روح کودکان را با افکارفاسد خویش سیاه کرده و در آینده از دین منحرفشان نمایند.

میدانیم که شخصیت انسان در نوجوانی شکل گرفته و تا آخر عمر ثابت میماند پس نماز خواندن را در این سنین باید بسیار جدی گرفت ! چون اگر در این امر سستی شود فرد به نماز خواندن عادت نکرده و آن را فراموش میکند و در آینده که دارای فرزند میشود ممکن است کودکانش نیز به سرنوشت وی دچار گردند چون والدین به این امر توجه ندارند و در خوانواده نقش نماز کمرنگ است .

دانستیم که ترویج نماز از اهمّیّت زیادی برخوردار است به خصوص در سنین کودکی ،نوجوانی و جوانی که افراد بیشتر در مهدها،مدارس و مراکز آموزش عالی به سرمیبرند.پس این مؤسّسات بیشترین نقش را در این امر دارند.

در مهدهای کودک مربّی ها باید با کارهای جذّاب بچّه ها را با خداوند آشنا نموده و ازمهربانی و صفات دیگر خدا با آنان صحبت بکنند،مثلا برایشان درمورد خدا شعر بخوانندو غیره.در مدارس نیز باید نمازخانه تاسیس شده و نماز به صورت پر شکوهی برگزارگردد و مسئولین هم در این امر شرکت نمایند،در دانشگاه ها هم باید به این نحو  عمل شود.

علاوه بر این مراکز،خانواده ها هم نقش مهمّی در ترویج نماز دارند،مثلا مادر و پدر اگر در اوّل وقت نماز بخوانند و دلیل این کارشان را برای فرزندانشان توضیح دهند بچّه ها هم از آنها می آموزند که نمازشان را در اوّل وقت بخوانند.

والدین باید کودکانشان را از اولین سالهای زندگی به نماز خواندن تشویق نمایند که این تشویق میتواند لفظی(مثلا آفرین دختر یا پسر خوبم)یا عملی(مثل خریدن جایزه یا بردنشان به اماکن تفریحی)باشد.

این نکته باید همیشه مورد توجّه والدین قرار گیرد که روی دوستان فرزندشان بایدحساسیّت زیادی به خرج دهند زیرا در بسیاری از مواقع مشاهده شده که دوستان ناباب موجب دوری افراد از نماز و دین و در نتیجه خداوند شده اند!پس نباید اجازه  دهیم که دیگران مانع سعادت فرزندانمان شوند.

{والدین میتوانند با تهیّه کردن کتب گوناگون درمورد نماز کودکان را بیشتر با نماز آشنا  کنند.}

مزاحم دانستن نماز براى کارهاى شخصى

برخى چون در وقت نماز مشغول کارها و اعمال شخصى خود هستند فرصت اینکه نماز را در اوّل وقت آن اقامه کنند ندارند و وقتى که فرصتهاى اوّلیه براى اقامه و برپایى نماز از دست برود تدریجاً بعد از استراحت چون دوباره مشغول فعالیت میشوند اقامه نماز را مانعى براى انجام کارهاى خود میدانند. البته خواهیم گفت که این عامل به بهانه شبیهتر است تا یک علت براى ترک یا بی توجهى به نماز.




تاریخ : شنبه 88/6/21 | 6:45 صبح | نویسنده : احدی | نظر

                                                    بسمه تعالی 

(1):                                          ( دعای رجب وریش همراه)

 

کسی دعای رجب می خواند: یاذا الجلال والاکرام ...

چون خودش ریش نداشت دستش را دراز کرده بود وریش دوستش را گرفته بود واین دعا رامی خواند.

 

 (2):                                        (پنجاهی پاره وامام ناآشنا)

 

آقایی ازامام حسین(ع)روضه می خواند یک نفر پنجاه تومانی پاره به روضه خوان داد وگفت:روضه امام علی النقی را بخوان- آقا نگاهی به پنجاه تومانی پاره کرد وگفت:پنجاه تومانی پاره – امام نابلد من چگونه بخوانم. 

 

(3):                                       (دختر کچل)

 

دختری زیبا را به مردی نشان داده وعقدش نمودند در شب زفاف به ناگاه دید که این همان دختر نیست ویک دختر کچل بجای او به ایشان قا لب کرده اند. با دوستش در میان گذاشت –دوست داماد گفت: چاره اش این است که هر شب به رختخوابت ادرار کنی وبگویی که مریضم..........طلاق می گیرد.........

داماد مدتی این کار را انجام داد.

یک روز گفت:تازه کجایش را دیدی- اگر زمستان شود به رختخواب غائط هم می کنم چون مریضم.......بدین ترتیب خلاص شد.

 

(4):                                  (چهار عمل را قبل از خواب فراموش نفرمائید)

 

روایت است ازحضرت زهرا صلوات ا...علیها که فرمود:

پیغمبر اکرم صلی ا... علیه وآله برمن وارد شدند در وقتی که رختخواب خود را پهن کرده بودم و می خواستم بخوابم.

فرمودند:ای فاطمه (س)مخواب مگر آنچه چهار عمل بجا آوری.

-ختم قرآن کنی

-پیامبران را شفیعان خود گردانی

-مومنین را از خود خوشنود گردانی

-حج عمره بکنی

این رافرمود وداخل نماز شد-من توقف کردم تا نماز خود را تمام کرد.

گفتم یارسول ا... امر فرمودی به چهار چیزی که من قدرت ندارم در این وقت آنها را بجا آورم.

آن حضرت تبسم کردند وفرمودند:هرگاه سوره(قل هوا...احد)را سه مرتبه بخوانی پس گویا ختم قرآن کرده ای.

وهرگاه صلوات بفرستی برمن وپیامبران قبل از من- ما شفیعان تو خواهیم بود در روز قیامت.

وهرگاه استغفار کنی از برای مومنین- پس تمامی ایشان از تو خوشنود شوند.

وهرگاه بگوئی سبحان ا...والحمدلله ولا اله الاا...وا...اکبر –پس حج عمره کرده ای.

 




تاریخ : شنبه 88/6/14 | 12:53 عصر | نویسنده : احدی | نظر

انتظار فرج

امید و آرزوی تحقیق این نویدکلی جهانی انسانی ، در زبان روایات اسلامی‏
، " انتظار فرج " خوانده شده است وعبادت - بلکه افضل عبادات - شمرده شده است . اصل انتظار فرج از یک‏ اصل کلی اسلامی و قرآنی دیگر استنتاج می‏شود و آن اصل " حرمت یأس از روح‏ الله " است مردم مؤمن به عنایات الهی ، هرگز و در هیچ شرائطی امید خویش را از
دست نمی‏دهند و تسلیم یأس و ناامیدی و بیهوده گرائی نمی‏گردند . چیزی که‏ هست این انتظار فرج و این عدم یأس از روح الله در مورد یک عنایت‏ عمومی و بشری است ، نه شخصی یا گروهی ، و به علاوه ، توأم است بانویدهای‏ خاص و مشخص که به آن قطعیت داده است.

 دو گونه انتظار

انتظار فرج و آرزو و امید و دلبستن و به آینده دو گونه است : انتظاری‏
که سازنده و نگهدارنده است ، تعهد آور است ، نیرو آفرین و تحرک بخش‏
است ، به گونه‏ای است که می‏تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود ، و
انتظاری که گناه است ، ویرانگر است اسارت بخش است ، فلج کننده است‏
و نوعی " ابا حیگری " باید محسوب گردد
این دو نوع انتظار فرج ، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود
است.

ادامه مطلب...


تاریخ : شنبه 88/6/14 | 12:34 عصر | نویسنده : | نظر

قیام و انقلاب مهدی ( ع ) از دیدگاه فلسفه تاریخ
متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

باسمه تعالی
اندیشه پیروزی نهائی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم ، گسترش جهانی ایمان اسلامی ، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای‏ انسانی ، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده‏آل ، و بالاخره اجراء این ایده‏ عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی ، از او به " مهدی " تعبیر شده است ، اندیشه‏ای است که کم و بیش همه فرق ومذاهب اسلامی - با تفاوتها و اختلافهائی - بدان مؤمن و معتقدند .


زیرا این اندیشه ، به حسب اصل و ریشه ، قرآنی است . این قرآن مجید است که با قاطعیت تمام ، پیروزی نهائی ایمان اسلامی    ( 1 ) ، غلبه قطعی صالحان و متقیان
 ( 2 ) ، کوتاه شدن دست‏ ستمکاران و جباران برای همیشه ( 3 ) و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت‏ ( 4 ) را نوید داده است .

 


این اندیشه بیش از هر چیز مشتمل بر عنصر خوشبینی نسبت به جریان کلی‏ نظام طبیعت و سیر تکاملی تاریخ و اطمینان به آینده ، و طرد عنصر بدبینی‏ نسبت به پایان کار بشر است ، که طبق بسیاری از نظریه‏ها و فرضیه‏ها فوق‏العاده تاریک و ابتر است .


ادامه دارد...




تاریخ : شنبه 88/6/7 | 12:8 عصر | نویسنده : | نظر

رزمندگان 8سال دفاع مقدس می توانند عکسهای آن دوران خود را جهت شرکت دادن

در

مسابقه عکس پایداری به فرهنگی اجتماعی سپاه تحویل دهند .




تاریخ : دوشنبه 88/6/2 | 11:20 عصر | نویسنده : احدی | نظر

 

روش‌های درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی ، همان شیوه‌ها و روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی است که می‌تواند با دادن بینش و جهان‌بینی توحیدی ، انسان آگاه ، مؤمن ، متعادل و پایبند به نماز تربیت نماید. علاوه بر تعمیق و گسترش شناخت و باروهای دینی استفاده از شیوه‌های مناسب برای دعوت به نماز نیز در درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی مفید است. و حتی به تعبیر دقیق‌تر ـ امروزه بیش از آن‌که نیازمند دانش باشیم ، نیازمند روش و منش مناسب برای تربیت مذهبی و ترویج فرهنگ نماز در جامعه هستیم ـ طرّاحی روش‌های نو ، شیوه‌های جذاب ، ساده و قابل انطباق با روحیه کودک و نوجوان ضرورت فرهنگ‌سازی دینی و راه درمان آسیب اجتماعی نمازگریزی است.


راه‌های درمان آسیب‌های اجتماعی نمازگریزی

 

ادامه مطلب...


تاریخ : یکشنبه 88/6/1 | 1:35 عصر | نویسنده : احدی | نظر


  • قالب وبلاگ | بلاگ اسکای | ایران موزه