همسر صالح و آثار آن
نقش و اثر همسر در موفقیت و سعادت آدمى (که هدف نهایى دین است) به حد ى است که رسول اکرم اسلام(ص)میفرماید
خمس? من السعاد?، الزوج? الصالح?، والبنون الأبرار، و الخلطاءالصالحون، و رزق المرء فى بلده، و
الحب لآل محمد
همسر صالح در آموز ههاى دینى به حدى در موفقیت آدمى مؤثر است که پیامبراعظم(ص)آن را عاملى ازعاملان خدا میخواند.
وجود فرهنگ حجاب وعفاف در همه ادیان وملتها
یکی از مسائل مهم مربوط به زنان در ادیان آسمانی،مسئله لزوم عفاف وحجاب وآزرم زن است
آثار به جامانده از انسانهاى اولیه نشانگر این است که حجاب پیشین هاى به درازاى تاریخ دارد و اختصاص به اسلام ندارد .
در تصویرى از یک نقاش مصرى آه با توجه به اهرام سه گانه مصر ، قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد می رسد ، دختران تمام بدن خود و پسران نیمه پایین بدن را پوشانده اند نقش برجسته هاى معبدهاى کارناسوس در موزه بریتانیا ، آتیبه معبد زئوس موزه برلین و مجسمه آاونارنس در موزه ناپل ، همگى نشان دهنده پوشش زنان در قبل از اسلام است.
در هر آدام از این موز هها مجسم ههایى از زنان با پوشش آامل وجود دارد آه قدمت آ نها به سه هزار سال قبل از میلاد می رسد..
اسلام این عادت قدیمى را که از اعتدال بیرون بوده ، مثل بسیارى از عادات دیگر ، اصلاح و تعدیل نموده و جزء فریضه دینى قرار داده است.
به گواهى تاریخ ، زنان در یونان ، روم ، مصر و ایران باستان ، به ویژه زنان شهرنشین و زنان طبقه اشراف ، خود را می پوشانیدند و از نظرها دور نگه می داشتند. در یونان، زن هنگامى که از خانه بیرون می آمد بدن و صورت خود را می پوشانید . زنان آشورى به حجاب،بدن و صورت و سر عادت داشتند.
در ایران ، زنان اشراف بسیار کم از منزل خود بیرون می رفتند و سخت به حجاب عادت کرده بودند.
عفاف وحیاء در قرآن کریم
قرآن کریم در رابطه با میل فطری انسان به عفاف وداشتن حیا می فرماید:پس چون آن دو(آدم وحوا)از آن درخت چشیدند،برهنگی هایشان برآنان آشکار شد وبه چسباندن برگ بهشت بر خود آغاز کردند.
سوره اعراف آیه 22
قرآن کریم در رابطه با حیاء دختران شعیب نبی می فرماید
پس یکی از آن دو زن با قدم برداشتن از روی حیاءنزد موسی آمد وگفت پدرم تورا خواسته تا مزد آب کشیدن برای گوسفندانمان را بدهد..
در ادامه این قصه در روایات ذکر شده که چند قدم دختر جلو می رفت وموسی ع پشت سر او.ناگاه موسی ع به دختر عرض کرد شما پشت سر من بیا و با انداختن سنگ راه را نشان بده زیرا ما اهل بیتی هستیم که پشت سر زنان حرکت نمی کنیم.
بخاطر همین عفت وتقوای موسی ع او از طرف دختران شعیب به عنوان امین ذکر شد.
دختر به پدرش شعیب گفت اورا اجیر کنیم زیرا هم قوی وهم امین است.
درباره نهی از خودنمائی زنان که مفسده آور بوده وبه خانواده و جامعه آسیب می رساند خداوند در سوره احزاب آیه 33 می فرماید و قرن فی بیوتکن ولاتبرج تبرجّ الجاهلیه الاولی...
خانه نشین باشید و مانند روزگار جاهلیت زینت های خودرا ظاهر وآشکار نکنیدعلامه طباطبائی درباره این آیات می فرماید:
با خودآرائی و خودنمائی،خود را گرفتار جاهلیت دیگری ننمائید وبکوشید در هر دوره ای با حفظ شئونات،عفت اجتماعی را پاس بدارید وفضا را آلوده نسازید..
نقش حجاب در ارتقاء سلامت خانواده
اسلام به استواری بنیان خانواده توجهی عمیق دارد و با وضع قوانین مختلف همواره بر آن است که بر این استحکام بیفزاید. در جوامع اسلامی طبق ضوابطی که اسلام در زمینه نگاه کردن، صحبت کردن، خندیدن، نشستن و ... قرار داده، هر مرد تنها به کسانی میتواند نگاه کند و توجه نماید که از محارم او باشند. هر چند آن چیزی که انسانیت هر کسی را رقم میزند روح اوست و روح زن و مرد جنسیت ندارد. اما زن و مرد دارای تفاوتهای جسمی هستند و چون جسم بر روح اثر میگذارد موجب تفاوت های روحی و روانی در زن و مرد میشود و این تفاوتها باید در ارائه قانون برای آنان نیز در نظر گرفته شود.
رسیدن به قله رفیع انسانیت و دست یافتن به اهداف والای انسانی چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی در گرو مجهز بودن به وسایل و ابزار لازم از یک سو و رفع کلیه موانع و عوامل بازدارنده و گسستن زنجیرههای اسارت از دیگر جانب است اینجاست که حجاب که عهدهدار صیانت تعادل روانی جامعه بشری و تحکیم بنیاد و ضامن سلامت خانواده است معنی پیدا میکند و به عنوان یک وسیله دفاعی در برابر ناپاکیها مفهوم واقعی خود را بازیافته و به مشابه یک پدیده مؤثر در تأمین سلامت خانواده با صفت پویایی و پیشتازی جلوهگر میشود و خانواده را از منجلاب فروپاشی نجات می دهد.
از نظر اسلام محدودیت کامیابیهای جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین میگردد و از نظر وضع زن در برابر مرد سبب میگردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد. اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام وظیفهای است که بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیت خاصی را در لباس پوشیدن مراعات کند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده و نه چیزی است که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب میشود بنابراین زن باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به صورت خودنمایی و تحریکآمیز نباشد. پوشیده بودن زن در جامعه موجب تقویت بنیان خانواده بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز میباشد.
شکی نیست که هر چیزی که موجب تحکیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین گردد برای کانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداکثر کوشش را مبذول داشت و بالعکس هر چیزی را که موجب سستی روابط زوجین و دلسردی آنان میگردد و به نظام خانواده زیانمند است باید با آن مبارزه کرد.
بنابراین حجاب نه تنها آزادی زن را محدود نمیسازد بلکه برای زن شرایطی را فراهم میکند که مورد تأیید عقل بوده و با تقوا سازگارتر است آزادی زن در پرورش قدرت فکری و عقلانی و معنوی او و بالا بردن سطح معلوماتش در اجرای وظایف تربیتی و در مشارکت منطقی او در حل و فصل امور است.
شرح مختصری درباره نهاد خانواده
خانواده در اثر گرایش فطری زن ومرد نسبت به هم که با پیمان مقدس ازدواج شکل عملی به خود میگیرد تشکیل می گردد .
خانواده نهادی است که مورد توجه خاص پروردگار عالمیان قرار دارد و قرآن کریم در بسیاری از آیات صریحا و به روشنی بر ضرورت تشکیل خانواه تاکید نموده و بالاترین و صمیمانه ترین ارتباطهای بشری با هم را ارتباط زن وشوهری نامیده است.
( یا ایها الناس اتقوا ربکم الذین خلقکم من نفس واحده وجعل منها زوجها وبث منهما رجالا کثیرا ونساءا..)سوره نساء آیه 1
ای مردم!از خدایی پروا داشته باشید که شما را از یک انسان خلق کرد و از همین تن،همسرش را آفرید واز آن دو،مردان و زنان بسیاری پراکند.
(وانکحوا الایامی منکم والصالحین من عبادکم وامائکم ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله والله واسع علیم(آیه 32 سوره نور
با ازدواج هم دربیاورید پسران ودختران صالح مجرد خود را که اگر فقیر باشند خداوند آنها را از فضلش بی نیاز می کند که خداوند وسعت دهنده روزی و آگاه از نیازهاست.
خداوند مسئله ازدواج زن ومرد را از معجزات واز آیات ونشانه های وجود پروردگار یکتا می داند.یعنی اگر هیچ معجزه ای در اثبات وجود خداوند نباشد وفقط همین مسئله زوجیت ومیل زن ومرد به هم که در فطرت آنها نهادینه شده باشد،همین خود دلیل واضح وآشکاری بر وجود خالقی حکیم وتواناست.
وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِن اَنْفُسِکِمْ اَزْوَاجاً لِتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی »
یَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ...
و از آیات ونشانه های وجود خداوند آنست که از جنس خودتان همسرانی برای شما خلق کرد تا با وجود آنهاآرامش بیابید وبین شما زن وشوهر،مودت ورحمت ومهربانی قرار داد.حقیقتا در این مسئله نشانه هایی برای افراد متفکر واندیشمنداست.
پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص(در مکتبى که براى هدایت بشر آورده است صرفاً به عبادیات توجه نفرموده و از این روبخش قابل توجهى ازمعارف و آموزه هاى دی نمبین اسلام درمورد مسائل اجتماعى است. خانواده به عنوان یکى ازم مهمترین نهادهاى اجتماعى توجه زایدالوصفى رادر آموزه هاى دینى به خود جلب نموده است
.: Weblog Themes By Pichak :.